|

آشنایی با امنیت پرواز در ایران

آشنایی با امنیت پرواز در ایران

گارد امنیت پرواز از سال 1350 در ایران شروع به کار کرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی این ماموریت توسط حراست شرکتهای هواپیمایی، یگان ویژه تکاوران و... انجام می شد. از سال 1357 تا سال 1363 گارد امنیت پرواز در ایران نداشته ایم، لیکن با توجه به اینکه کشور در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی درگیر مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحمیلی بود، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپای ایران اسلامی اقدام به ربایش چندین فروند هواپیمای فاقد گارد امنیت پرواز کرده و باعث پایین آمدن ضریب امنیتی در پروازها به واسطه انجام مداخلات غیرقانونی شدند.

گارد امنیت پرواز از سال 1350 در ایران شروع به کار کرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی این ماموریت توسط حراست شرکتهای هواپیمایی، یگان ویژه تکاوران و... انجام می شد. از سال 1357 تا سال 1363 گارد امنیت پرواز در ایران نداشته ایم، لیکن با توجه به اینکه کشور در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی درگیر مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحمیلی بود، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپای ایران اسلامی اقدام به ربایش چندین فروند هواپیمای فاقد گارد امنیت پرواز کرده و باعث پایین آمدن ضریب امنیتی در پروازها به واسطه انجام مداخلات غیرقانونی شدند. بدین ترتیب و با توجه به وظیفه تصریح شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قانون اساسی مبنی بر پاسداری و نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن این ماموریت حساس و خطیر نیز با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) «مبنی بر تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی» به سپاه محول گردید. 

پس از اینکه حضرت امام خمینی(ره) دستور استقرار سپاه در فرودگاهها را صادر نموده، سپاه برای برقراری حفاظت از فرودگاه ها و امنیت پروازها وارد عمل شد. پس از گذشت چهار سال از صدور فرمان سال 63 حضرت امام خمینی(ره) و بروز مشکلات و درخواست فرمانده محترم وقت سپاه، بار دیگر در اول دیماه سال 67 معظم له فرمانی صادر کردند و در آن از زحمات ارزشمند سپاه در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیماربایان تشکر نمودند. این روند پس از ارتحال معظم له و با تایید و تاکید مقام معظم رهبری ادامه یافت. 

توان سپاه حفاظت هواپیمایی در برقراری امنیت پروازها وجود 3 عامل ایمان، تخصص، و بهره گیری از تجهیزات نوین نظامی در کنار سایر اقدامات اطلاعاتی حفاظتی به لطف خدای متعال و عنایات حضرت بقیه الله(عج) و از جان گذشتگی، ایثار و شهادت طلبی برادران سپاه در طول مدت ماموریت سپاه حفاظت هواپیمایی سبب شده است، به رغم توطئه های عملی در ربایش هواپیما، هیچ یک از هواپیماربایی های انجام شده موفق نباشد. 

در حال حاضر ما از جمله کشورهایی هستیم که ضریب آسیب پذیریمان به حداقل رسیده و امنیت خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران از چنان جایگاهی در جهان برخوردار است که برخی از کشورها در دنیا به ما لقب گارد آهنین داده اند. اقدامات خرابکارانه و مداخله جویانه در بخش صنعت حمل و نقل هوایی، بعد از حضور سپاه در این صنعت ده ها مورد بوده که الحمدالله سپاه حفاظت هواپیمایی در برخورد با این گونه تهدیدات و مداخلات غیرقانونی 100 درصد موفق بوده و هیچ هواپیماربایی موفقی پس از حضور سپاه در ناوگان حمل و نقل هوایی انجام نشده است. بعد از حادثه 11 سپتامبر بسیاری از کشورها که اقدام به حذف گارد امنیت پرواز نموده بودند گارد امنیت پرواز خود را فعال کرده اند، برخی از کشورهای دوست و برادر نیز خواستار انتقال تجارب ارزشمند گارد امنیت پرواز سپاه حفاظت هواپیمایی به نیروهای خود بوده اند. البته با توجه به اینکه سپاه حفاظت هواپیمایی اطلاعات کاملی از بخش های مختلف صنعت حمل و نقل هوایی دارد، برای ارتقای امنیت در صنعت حمل و نقل هوایی آمادگی برگزاری دوره های تخصصی برای کشورهای مذکور را دارد. 

در بخش آموزش نیز کارکنان سپاه حفاظت هواپیمایی متناسب با نوع تهدیدات، شیوه ها و شگردهای عملیاتی در دنیا آموزش های مقابله را به طور متناوب و مستمر طی نموده و از آخرین تاکتیک های عملیاتی در پروازها بهره می برند. به لحاظ آمادگی دفاعی نیز کارکنان امنیتی در رشته های رزمی که در پروازها کاربرد دارد بهره گرفته و آمادگی جسمانی قابل قبولی را دارا می باشند. 

به جز دوره های عمومی پاسداری که از سوی کلیه کارکنان طی می شود پس از حضور کارکنان در فرماندهی حفاظت هواپیمایی، دوره های تخصصی متناسب با نوع شغل امنیتی طی می گردد. همچنین کارکنان حفاظت هواپیمایی به صورت دوره ای در دوره های تداوم آموزش شرکت می کنند و بازآموزی برای ایشان انجام می شود. میزان موفقیت کارکنان سپاه حفاظت هواپیمایی در ماموریت محوله، گویای کیفیت آموزش های تخصصی می باشد. در این میان انجام رزمایش های عملیاتی حین پرواز، و نیز رزمایش هایی در گیت های بازرسی نیز به منظور حفظ و تقویت هوشیاری کارکنان حفاظت هواپیمایی همواره در دستور کار قرار داشته است.

ارسال نظر

 
  • مریم
    پاسخ

    خانم ها هم میتوانند عضو امنیت پرواز بشوند؟اگر پاسخ بله است محل آموزش کجاست و از چ طریقی ميتوان عضوش؟

  • مهدی
    پاسخ

    من میخوام عضو امنیت پرواز بشم
    کجا باید برم چیکار باید بکنم
    چه مدارکی باید داشته باشم با خودم

    • کاظم

      سلام ببخشید ممکنه شرایط ورود به امنیت پرواز توضیح بدین

  • ثمین
    پاسخ

    خانم ها هم می‌توانند عضو امنیت پرواز بشوند؟ اگر میشود باید کجا بریم ؟چی کار کنیم؟اگه میشه شرایط ورود به امنیت پرواز رو توضیح بدید ممنون

  • A
    پاسخ

    سلام چطوری در خواست بدیم