|

ایرکانادا قصد دارد در آینده از هواپیماهای برقی استفاده کند


ایرکانادا قصد دارد در آینده از هواپیماهای برقی استفاده کند

شرکت "ایرکانادا" اعلام کرد به زودی از هواپیما‌های برقی استفاده خواهد کرد. ابن هواپیما‌ها که شارژ باطری‌شان حدود نیم ساعت زمان می‌برد بیشتر در مسافت‌های کوتاه بین‌شهری به کار گرفته خواهند شد. هواپیما‌های ایرکانادا تا ۲۰۰ کیلومتر به کمک باطری پرواز خواهند کرد سپس با استفاده از انرژی اضافی ژنراتور‌های هیبریدی ذخیره شده می‌توان برد آن را تا ۴۰۰ کیلومتر دیگر افزایش داد. اگر تعداد مسافران تا ۲۵ نفر کاهش یابد برد این هواپیما‌ها به ۸۰۰ کیلومتر نیز می‌رسند.

شرکت هواپیمایی کانادایی Air Canada می‌خواهد پروازهای سازگارتر با محیط زیست داشته باشد و به این خاطر ۳۰ فروند هواپیمای "هیبریدی الکتریکی" از نوع ES-30 سفارش داده است.

 

هر یک از هواپیماهای برقی ظرفیت ۳۰ مسافر را خواهد داشت و از سال ۲۰۲۸ آماده پرواز خواهند بود.

 

به گفته ایرکانادا انرژی این هواپیماها با باطری‌های "لیتیوم-یون" تامین می‌شود. این گونه باطری‌ها معمولاً برای وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شوند اما بکارگیری از آنها در کاربردهای هوافضا نیز در حال افزایش است.

 

هواپیماهای ایرکانادا تا ۲۰۰ کیلومتر به کمک باطری پرواز خواهند کرد سپس با استفاده از انرژی اضافی ژنراتورهای هیبریدی ذخیره شده می‌توان برد آن را تا ۴۰۰ کیلومتر دیگر افزایش داد. اگر تعداد مسافران تا ۲۵ نفر کاهش یابد برد این هواپیماها به ۸۰۰ کیلومتر نیز می‌رسند.

 

هواپیماهای برقی سفارش داده شده بیشتر در مسافت‌های کوتاه و میان شهری پرواز خواهند کرد.

 

به گفته مقامات ایرکانادا، باطری‌ها در عرض ۳۰ تا ۵۰ دقیقه شارژ می‌شوند.

 

میشائل روسو، مدیر عامل ایرکانادا می‌گوید استفاده از هواپیماهای برقی در ناوگان این شرکت گام دیگری برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است.

 

هواپیماهای باربری برقی شرکت آلمانی دویچه پست

 

شرکت پست آلمان نیز در اوت ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۱۲ فروند هواپیمای باربری برقی "آلیس" شرکت Eviation را سفارش داده است.

 

انتظار می‌رود که این هواپیماها در سال ۲۰۲۴ تحویل داده شوند.

برد این هواپیمای باربری که قادر است بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند. حداکثر ۸۲۵ کیلومتر است و بیشتر در مسیر و مسافت‌های کوتاه استفاده خواهد شد.

به طور کلی هواپیماهای برقی تا تجاری شدن فاصله زیادی دارند، چرا که راندمان کاری آنها در مقابل موتورهای جت هنوز بسیار اندک است.

 

از این هواپیماها می‌توان برای تردد در مسیرهای شهری و فاصله نیم ساعته پروازی استفاده کرد.

منبع: دویچه وله

ارسال نظر