«روز جهانی خلبان» (World Pilot’s Day) هر سال در تاریخ 26 ماه آوریل، جشن گرفته شده، و در آن از بسیاری از خلبانانی که همواره میلیون ها پرواز را در سرار جهان به طور ایمن انجام می دهند، قدر دانی می شود.
بیش از نیم قرن پیش در چنین روزى، هلیکوپتر مدل 107 ساخت شرکت Boeing Vertol متولد شد؛ هلیکوپترى که در ادامه CH-47 نام گرفت و به شینوک شهرت یافت. پرندهای که خیلى زود تبدیل به یکى از معجزات صنعت هوانوردى، و به اصطلاح Just Happened شد.
این روزها همزمان با اتفاقات اخیر در خاورمیانه مراجعه به اپلیکیشن کاربردی «فلایترادار» زیاد شده است، اما آیا از کاربرد و مفهوم انواع رنگها و نشانهها در این اپلیکیشن اطلاع دارید؟
در پاسخ به تقاضای روزافزون برای انرژیهای سبز، شرکت Radia در حال توسعه یک هواپیمای ترابری غولپیکر به نام Radia Wind Runner است.
«Flightradar24»، در سال 2006 توسط دو نفر سوئدی که از علاقمندان به هوانوردی بودند، در ابتدا با نام های «Flygbilligt.com» و در ادامه «Flugradar.nu» برای پوشش دادن فضای اروپای مرکزی و شمالی، ابداع و راه اندازی شد.
در نخستین روزهای سال میلادی جدید به تاریخ 2 ژانویه 2024، پرواز شماره 516 خطوط هوایی «JAL» ژاپن، که در اصل یک «پرواز برنامه ریزی شده» (Scheduled Flight) مسافربری توسط ایرباس A350، از مبدا فرودگاه «نیو چیتوز» در نزدیکی شهر «ساپورو» به مقصد فرودگاه بین المللی «هانیدا» واقع در شهر «توکیو» بود، در هنگام فرود در باند 34R این فرودگاه با یک فروند…
مسافران پس از پیاده شدن از پرواز شرکت هواپیمایی »آلاسکا» شرایط پرواز را این طور توصیف کردند که از حفره به وجود آمده در هواپیما، چراغهای شهر در داخل آسمان شب به وضوح قابل رویت بودند.
«شکارچیان طوفان» (Hurricane Hunters) که همچنین با نام «Typhon Hunters» نیز شناخته می شوند، متشکل از «خدمه هوایی» (Aircrews) و ناوگان هواپیماهایی هستند که با هدف جمع آوری داده های هواشناسی، به سمت «طوفان های استوایی» (Tropical Cyclones) پرواز می کنند.
تاریخچه قایقهای پرنده بسیار جذاب است که از روزهای اولیه حمل و نقل هوایی تا اواسط قرن بیستم میگذرد. این هواپیماهای منحصر به فرد نقش مهمی در توسعه سفرهای هوایی، عملیات نظامی و اکتشاف مناطق دورافتاده ایفا کردند. بیایید تاریخ غنی قایقهای پرنده را بررسی کنیم، تکامل آنها، نقاط عطف کلیدی و در نهایت افول آنها را بررسی کنیم.
به برخورد قسمت انتهایی بدنه هواپیما (دم هواپیما) با سطح باند، «Tail Strike» گفته می شود. از نظر آماری، «Tail Strike» بیشتر در هنگام فرود رخ می دهد؛ با این حال وقوع آن در زمان برخاستن نیز به دور از احتمال نیست.