|

سانحه تراژیک بوئینگ ۷۰۷ در ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ چگونه رخ داد؟ +عکس و فیلم

سانحه تراژیک بوئینگ ۷۰۷ در ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ چگونه رخ داد؟ +عکس و فیلم

هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ساعت ۸:۳۰ مورخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ در فرودگاه فتح البرز دچار سانحه شد و پس از خروج از باند و برخورد با شهرک مسکونی مجاور فرودگاه آتش گرفت.

به گزارش کن نیوز؛ یک فروند هواپیمای باری بوئینگ ۷۰۷ ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۷، هنگام فرود در فرودگاه فتح کرج دچار سانحه شد. این هواپیما حامل گوشت منجمد از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، به تهران بود. در پی این حادثه ۱۵ نفر از ۱۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند و تنها مهندس پرواز مجروح و به بیمارستان منتقل شد. به گفته سخنگوی وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران در این حادثه ۱۳ نفر از کارکنان این نیرو به شهادت رسیدند. 

 

در خبری دیگر محمدرضا رضایی کوچی، رئیس وقت کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرگزاری فارس، از بازدید اعضای کمیسیون متبوعش از صفادشت و منطقه سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ خبر داد. وی افزود: احتمالا خلبان هواپیما باند فرودگاه فتح را با باند فرودگاه دیگر اشتباه گرفته و در فرودگاه فتح به زمین نشسته است؛ اما در نهایت نتوانسته هواپیما را متوقف کند و این مساله موجب برخورد هواپیما با ساختمان های مسکونی شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خلبان هواپیمای بوئینگ به برج مراقبت اعلام می کند که من باند را دیده ام و در آن فرود می آیم و پس از آن در کنترل هواپیما هنگام فرود دچار مشکل می شود. این مساله در حال بررسی است که آیا خلبان فرودگاه را اشتباه گرفته یا اینکه به اضطرار در آن فرود آمده و همچنین عملکرد برج های مراقبت در هدایت هواپیما باید مشخص شود.

روایت تنها بازمانده حادثه

«فرودگاه را دیدیم و طبق روش‌های نرمالی که برای فرود داشتیم نشستیم اما یک لحظه دیدیم آخر باند هستیم» این مهمترین قسمت گفت و گوی رسانه‌ای تنها بازمانده حادثه بوئینگ ارتش در حوالی کرج است.

به گزارش  ایسنا، ساعت حدود ۸:۲۰ دقیقه صبح دوشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ بود که ستونی از دود از حوالی کرج مشاهده شد، در همان لحظات اولیه مشخص شد که یک هواپیما از نوع بوئینگ از مبدأ قرقیزستان و حامل بار گوشت به مقصد فرودگاه پیام در نزدیکی محل فرود دچار حادثه شده است.

از زمانی که نام «فرودگاه فتح» به عنوان محل حاثه مطرح شد این سوال به وجود آمد که چرا هواپیمایی به ابعاد بوئینگ ۷۰۷ باید در باند کوتاهی چون فتح بنشیند، باند فرودگاهی که تا قبل از این حادثه خیلی‌ها از وجودش خبر هم نداشتند.

«فرود اضطراری» علتی بود که در ابتدا توسط برخی مقامات عنوان شد، فرضیه‌ای که حال با اولین گفت و گوی رسانه‌ای «سرهنگ فرشاد مهدوی‌نژاد»، مهندس پرواز و تنها بازمانده بوئینگ ۷۰۷ رنگ باخت.

مهدوی‌نژاد می‌گوید: «قرار بود برای تنظیم بازار از کشور قرقیزستان گوشت وارد کنیم، به مقصد (بیشکک) رفتیم، بارگیری شد و پس از استراحت حدود ساعت ۵ یا ۵:۳۰ صبح به سمت ایران تیک‌آف کردیم.»

وی در مهمترین قسمت مصاحبه خود که خیلی‌ها منتظر دانستن آن بودند، می‌گوید: « فرودگاه را دیدیم و طبق روش‌های نرمالی که برای فرود داشتیم نشستیم اما یک لحظه دیدیم آخر باند هستیم.»، این گفته «مهندس پرواز» بوئینگ ۷۰۷ موضوع فرود اضطراری را رد می‌کند.»

 

اسامی جان باختگان این پرواز

غفور قجاوند

محمد باقر ندری

جواد سلیمانی

محمد عبدلی

عزیراله علیزاده

سعید قاسمی

فریدون شیخی

شاکر آجرلو

مریم زارعی نژاد

علی افروغ

محمد رضا طاهری

مصطفی محمودی

جواد مرادی

حمید رضا لطفیان

داود ذوالفقاری

احتمال اشتباه خلبان

 

ارسال نظر