|

دادگستری آمریکا یک محقق ناسا را به پنهان کردن همکاری با چین متهم کرد

دادگستری آمریکا یک محقق ناسا را به پنهان کردن همکاری با چین متهم کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه یک محقق سازمان ملی هوانوردی و فضای " ناسا" را به پنهان کردن همکاری با یک دانشگاه و شرکت‌های چینی متهم کرده‌است.

"ژنگ دانگ چنگ" محقق ناسا و استاد دانشگاه تگزاس متهم است که در مدت زمان دریافت کمک هزینه‌های فدرال، همکاری خود با یک دانشگاه و شرکت‌های چینی را پنهان کرده است. 

وزارت دادگستری آمریکا با تایید خبر بازداشت دانگ چنگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وی با اتهاماتی مانند کلاهبرداری، توطئه و اظهارات دروغین مواجه است. 

تشکیل پرونده علیه دانگ چنگ بخشی از برنامه وزارت دادگستری دولت ترامپ علیه محققان دانشگاه‌های آمریکایی است که متهم به پنهان کردن روابط حرفه‌ای با دانشگاه‌های چین هستند. 

دولت ترامپ نگران این است که اساتید دانشگاه‌ها بتوانند از روابط خود با چین و در جهت منافع اقتصادی پکن سوء استفاده کنند. 

به دنبال اعمال برخی محدودیت‌ها توسط دولت ترامپ برای دانشجویان چینی، وزارت خارجه چین به برخورد آمریکا با شهروندان این کشور انتقاد کرد و عنوان داشت این کشور با اقداماتی نظیر نظارت و بازداشت عمدی دانشجویان و محققان چینی را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.  

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: مدتی است که آمریکا با پیش داوری ایدئولوژیک، نظارت، آزار و اذیت و بازداشت دانشجوها و محققان چینی را ادامه می‌دهد و با گمانه‌زنی‌هایی محققان چینی را مجرم شناخته است. 

اختلاف و تنش میان آمریکا و چین طی ماه‌های گذشته روندی فزاینده به خود گرفته است. آمریکا مدعی است که چین در روند کنترل شیوع ویروس کرونا با کندی عمل کرده است و اطلاعات مهمی را در این زمینه مخفی کرده است. 

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بارها در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که چین می‌بایست مانع از انتشار ویروس کرونا در جهان می‌شد و این کشور را منشا کرونا معرفی کرده ادعایی که توسط مقامات چینی رد شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر