جت مافوقصوت ناسا یک گام به پرواز نزدیکتر شد

هواپیمای X-59 طراحی شده تا با سرعتی معادل ۱.۴ ماخ پرواز کند اما برخلاف هواپیماهای مافوق صوت قبلی مانند کنکورد، صدای انفجار صوتی آن به حداقل رسیده است.
به گزارش کن نیوز؛ به نقل از وبسایت Space.com، ناسا نخستین آزمایش حرکتی جت مافوق صوت و کمصدای خود، X-59 را با موفقیت انجام داد.
هواپیمای X-59 طراحی شده تا با سرعتی معادل ۱.۴ ماخ (حدود ۹۲۵ مایل در ساعت) پرواز کند، اما برخلاف هواپیماهای مافوق صوت قبلی مانند کنکورد، صدای انفجار صوتی آن به حداقل رسیده است؛ بهطوری که صدای عبور آن از دیوار صوتی به جای «بوم» مهیب، تنها به یک «تامپ» سبک و قابل تحمل برای انسانها محدود شده است.
ماموریت Quesst ناسا قصد دارد با جمعآوری دادههای دقیق از میزان پذیرش صدای این پرنده در مناطق مسکونی، مسیر را برای تغییر قوانین بینالمللی ممنوعیت پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی باز کند. اگر آزمایشهای پروازی X-59 که تا پایان ۲۰۲۵ برنامهریزی شدهاند موفق باشند، امکان بازگشت گسترده سفرهای مافوق صوت – این بار بدون آلودگی صوتی – در آیندهای نهچندان دور ممکن خواهد بود.
داتیکا (Datica) یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه فناوری اطلاعات سلامت (Health IT) است که راهکارهای ابری و خدمات انطباق با استانداردهای پزشکی (مانند HIPAA) را برای ذخیره و پردازش ایمن دادههای بهداشتی ارائه میدهد.
جزئیات فنی X-59 و نوآوریهای آن
1. طراحی انقلابی برای کاهش صدای انفجار صوتی: - مقایسه با کنکورد: - کنکورد (با سرعت ۲.۰۴ ماخ) صدای انفجار صوتی معادل ۱۳۵ دسیبل (مانند انفجار) تولید میکرد. - X-59 با طراحی بدنه باریک و کشیده و بالهای خاص، صدای انفجار را به حدود ۷۵ دسیبل (معادل بستن درب ماشین) کاهش داده است. - فناوری "شکلدهی موج ضربه": تغییر هندسه هواپیما برای پخش انرژی صوت.
2. مشخصات پروازی: - سرعت: ۱.۴ ماخ (۹۲۵ مایل/ساعت) در ارتفاع ۵۵٬۰۰۰ پایی. - طول بدنه: ۳۰ متر، با بینی بسیار باریک برای کاهش امواج ضربهای.
3. **دادههای علمی مأموریت Quesst: - ناسا با همکاری Lockheed Martin، دادههای صوتی را از ۳۰ جامعه مسکونی در آمریکا جمعآوری میکند. - هدف: اثبات ایمنی صدای "تامپ" (Thump) برای لغو ممنوعیت پرواز بر فراز خشکی.- رقابت فناوری: - چین (پروژه مافوقصوت هیپرسونیک) و اروپا (پروژه Destinus) نیز در این حوزه فعالاند.
ارسال نظر