فرانسه خواهان رهبری انحصاری در پروژه جنگنده نسل ششم اروپا
اختلاف با آلمان و اسپانیا اوج گرفت

برنامه سامانه هوایی رزمی آینده (FCAS) که قرار است جنگنده نسل ششم اروپا را تا سال ۲۰۴۰ وارد خدمت کند، با بحران جدی در رهبری و تقسیم کار مواجه شده است.
کن نیوز | این پروژه مشترک میان فرانسه، آلمان و اسپانیا از ابتدا با هدف توزیع برابر مسئولیتها آغاز شد، اما اکنون اسناد و اظهارات تازه نشان میدهد که فرانسه خواهان ۸۰ درصد سهم کاری و رهبری انحصاری پروژه است؛ خواستهای که با واکنش شدید آلمان و تردیدهای اسپانیا همراه شده است.
به گزارش کن نیوز؛ فرانسه با تکیه بر تجربه موفقیتآمیز Rafale و نقش محوری شرکت Dassault Aviation، استدلال میکند که توانایی و تخصص بالاتری در طراحی و ساخت جنگنده دارد و باید اختیار اصلی تصمیمگیری را در بخشهای کلیدی چون بدنه، موتور و سامانههای سنسوری در دست بگیرد. در مقابل، آلمان و اسپانیا خواستار توزیع عادلانهتر کار هستند و بر توسعه بخشهایی مانند Combat Cloud، پهپادهای همراه و زیرسیستمهای الکترونیکی تأکید دارند.
این اختلافها به سطح سیاسی نیز کشیده شده است. مقامات آلمانی هشدار دادهاند که در صورت اصرار فرانسه بر سهم انحصاری، برلین ممکن است از پروژه خارج شود و به گزینههای جایگزین همچون تقویت تولید Eurofighter یا پیوستن به برنامه رقیب GCAP (مشارکت بریتانیا، ایتالیا و ژاپن) روی آورد. همزمان، برخی تحلیلگران میگویند ادامه تنشها میتواند کل ایده خودکفایی دفاعی اروپا را با شکست مواجه سازد.
بر اساس برنامهریزی، تا پایان سال ۲۰۲۵ باید تصمیم نهایی درباره ورود به فاز دوم پروژه و ساخت دموی پروازی گرفته شود. در صورت عدم توافق میان رهبران سیاسی—بهویژه امانوئل ماکرون و فردریش مرز—آینده FCAS در هالهای از ابهام قرار خواهد گرفت.
پروژه FCAS نهتنها یک جت جنگنده، بلکه شامل اکوسیستمی متشکل از جنگنده نسل ششم، پهپادهای همراه و شبکه نبرد دیجیتال است که قرار بود پاسخ اروپا به تحولات سریع فناوریهای دفاعی آمریکا و چین باشد. با این حال، اختلافات میان شرکای اروپایی، این آرزو را در آستانه شکست قرار داده و رقبای بینالمللی را یک گام جلوتر انداخته است.
ارسال نظر