چرا پنجره هواپیماها گرد هستند، نه چهارگوش؟
مهندسان هوافضا پاسخ روشنی دارند: برای جلوگیری از فاجعه. در دهه ۱۹۵۰، نخستین جت مسافربری جهان، «دِ هاویلند کامت» (de Havilland Comet)، از پنجرههای مربعی استفاده میکرد. اما فشار هوای بالا در ارتفاع پرواز باعث تمرکز تنش در گوشههای تیز پنجرهها شد؛ همین موضوع منجر به ایجاد ترکهای ریز و در نهایت انفجار بدنه هواپیما در چند سانحه مرگبار شد.
کن نیوز| پس از این سوانح، طراحی هواپیماها بهطور اساسی تغییر کرد. پنجرههای گرد یا بیضی با لبههای نرم، فشار را بهصورت یکنواخت در اطراف قاب، توزیع و از ایجاد ترکهای خطرناک جلوگیری میکنند. این اصلاح مهندسی ساده اما حیاتی، جان هزاران مسافر را در دهههای بعد نجات داده است.
ارسال نظر