۲۳ شرکت هواپیمایی، ۹۱ درصد ظرفیت ناوگان را استفاده کردند
اختصاصی/تصویر عملکرد ایرلاینهای ایران در سال ۱۴۰۳

بر اساس تازهترین گزارش از عملکرد ایرلاین های ایران در سال ۱۴۰۳، در بخش پروازهای داخلی، مجموعا ۱۶۲ هزار و ۳۶۳ پرواز توسط ۲۳ شرکت هواپیمایی در قالب ۲۳۲ هزار و ۴۱۱ ساعت انجام شد و ایرلاین ها در مجموع بیش از ۱۷ میلیون و ۶۲۴ هزار مسافر را در نقاط مختلف کشور جابه جا کردند. همچنین سال گذشته در بخش پروازهای خارجی، در مجموع، ۴۸ هزار و ۷۷۴ پرواز در قالب ۱۱۶ هزار و ۸۷۷ ساعت توسط شرکت های هواپیمایی انجام شد تا بیش از ۷ میلیون و ۴۳۳ هزار مسافر را به مقاصد مختلف خارجی برسانند.
به گزارش کن نیوز، آمار انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران، عملکرد شرکتهای هواپیمایی در سال ۱۴۰۳ را مورد ارزیابی قرار داده و جدول رقابت پروازهای داخلی و خارجی، چهرهای شفاف از پویایی و افت عملکرد برخی ایرلاینها به نمایش گذاشته است.
در این گزارش، عملکرد ایرلاین ها از نظر معیارهایی چون تعداد پرواز، ساعات پرواز، صندلی عرضه شده، تعداد مسافر حمل شده، درصد سهم مسافر و لود فاکتور* (نسبت تعداد صندلیهای فروختهشده به تعداد کل صندلیهای موجود در پرواز) ارزیابی شده است.
در مجموع، ۲۳ شرکت هواپیمایی یعنی آتا، کیش، ماهان، وارش، کاسپین، زاگرس، کارون، ایرتور، آسمان، ایران ایر، سپهران، تابان، چابهار، آوا، قشم، فلای پرشیا، پارس، معراج، یزد، پویا، اروان، آساجت و ساها، در بخش پروازهای داخلی، ۹۱ درصد از ظرفیت ناوگان هوایی کشور را مورد استفاده قرار دادند که این عدد در بخش پروازهای خارجی، به ۸۵ درصد رسیده است.
پروازهای داخلی؛ "آتا" صدر؛ "ساها" قعر جدول
در جدول پروازهای داخلی، شرکت هواپیمایی آتا با ۱۴ هزار و ۷۹۷ پرواز توانست بیش از ۲ میلیون و ۳۴ هزار مسافر را به مقصد برساند و با ۱۱/۵۴ درصد سهم مسافر، رتبه اول را به خود اختصاص دهد. کیش ایر، با جابه جایی بیش از یک میلیون و ۷۱۸ هزار مسافر در قالب ۱۳ هزار و ۱۲۷ پرواز، سهم ۹/۷۵ درصدی مسافر جا به جا شده و رتبه دوم را به خود اختصاص داد و ماهان با ۱۶ هزار و ۲۰۹ پرواز موفق شد بیش از یک میلیون و ۶۹۶ هزار مسافر داخلی را به مقصد برساند و با سهم ۹/۶۳ درصدی مسافر در جایگاه سوم قرار گیرد.
در نقطه مقابل، شرکتهای اروان، آساجت و ساها ضعیف ترین عملکرد را در زمینه پروازهای داخلی داشتند و به ترتیب در سه رتبه آخر جدول قرار دارند. اروان با ۱٬۷۷۶ پرواز تنها ۱۰۷٬۳۹۱ مسافر را جابهجا کرد و سهم ۰/۶۱ درصدی در جابه جایی مسافرها داشت. آسا جت با ۲۰۰۲ پرواز، ۷۹،۸۹۷ مسافر را به مقاصد داخلی منتقل کرد و با سهم ۰/۴۵ درصدی در رتبه ۲۲ام قرار گرفت و در نهایت ساها با انتقال تنها ۵۶،۱۰۱ مسافر در قالب ۳۹۸۴ پرواز، پایینترین رتبه جدول یعنی ۲۳ را به خود اختصاص داد و تنها ۰/۳۲ درصد در جابه جایی مسافران سهم داشت.
پروازهای خارجی؛ "ماهان" اول؛ "اروان" آخر
به گزارش کن نیوز، در بخش پروازهای خارجی، شرکت ماهان با ۷٬۵۶۰ پرواز خارجی موفق شد بیش از یک میلیون و ۵۲۵ هزار مسافر را از کشور خارج کند و سهم ۲۰/۵۲ درصدی در جابه جایی مسافران داشته باشد. پس از آن، در جایگاه دوم، ایران ایر بیش از یک میلیون و ۲۲ هزار مسافر را با ۵،۳۷۹ پرواز منتقل کرد و با سهم ۱۳/۷۶ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. رتبه سوم هم به قشم ایر با جابه جایی بیش از ۷۳۴ هزار مسافر در قالب ۵،۰۵۲ پرواز و سهم ۹/۸۸ درصدی در جابه جایی مسافران به نقاط مختلف جهان رسید.
در سوی دیگر جدول اما، شرکت چابهار تنها ۳۶ پرواز خارجی انجام داد که حاصل آن جابه جایی ۵ هزار مسافر بوده است. شرکت ساها با ۲۴ پرواز خارجی تنها ۲ هزار مسافر را جابهجا کرد و شرکت اروان نیز با فقط ۸ پرواز خارجی، ۵۲۰ مسافر را از کشور خارج کرد. در بخش پروازهای خارجی شرکت فلای پرشیا هیچ پروازی انجام نداده و عملا رقابت بین ۲۲ شرکت انجام شده است. مجموع سهم جابه جایی مسافر ۳ شرکتی که در رتبه های آخر پروازهای خارجی قرار دارند، یک دهم درصد است!
*لود فاکتور نشاندهنده بهرهوری اقتصادی یک پرواز یا شرکت هواپیمایی است. هرچه این عدد بیشتر باشد، یعنی هواپیما با ظرفیت بیشتری پرواز کرده و درآمدزاتر بوده است. اگر لود فاکتور پایین باشد، یعنی هواپیما با صندلیهای خالی زیادی پرواز کرده و این از نظر اقتصادی مطلوب نیست.
ارسال نظر