فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۰ساله شد
طرح اولیه احداث فرودگاه بینالمللی جدید در شهر تهران، نخستین بار در سال ۱۳۴۶ با هدف ساخت فرودگاهی مجهز در پایتخت به منظور بهرهمندی از ظرفیت ترانزیتی ایران، اروپا و آسیا توسط ایکائو (سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری) مطرح شد. ده سال بعد، ساخت فرودگاه با همکاری شرکتهای آمریکایی و ایرانی آغاز شد و پس از چند ماه متوقف گردید. در سال ۱۳۷۴، چند شرکت ایرانی و یک شرکت فرانسوی کار ساخت این فرودگاه را از سر گرفتند و سرانجام در سال ۱۳۸۴ فاز اول فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) افتتاح شد. از طراحان این پروژه میتوان به ایرج کلانتری، معمار و شهرساز معروف ایرانی، و پل آندرو، طراح فرودگاه شارل دوگل پاریس، اشاره کرد.
کن نیوز| فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۸۴ با یک ترمینال مسافری و ظرفیت پذیرش ۶.۵ میلیون مسافر به بهرهبرداری رسید. با شروع فعالیت آن، پروازهای بینالمللی از مبدا و به مقصد تهران به این فرودگاه منتقل شد.
به گزارش کن نیوز؛ به موجب قانون برنامه پنجم توسعه، مقرر شد با هدف تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بینالمللی و افزایش درآمد ناشی از ترانزیت و حمل و نقل مسافر و کالا و همچنین کسب درآمدهای غیرهوانوردی، فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) به شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تبدیل شود. با تصویب اساسنامه شرکت در سال ۱۳۹۲ توسط هیئت محترم دولت، این فرودگاه به عنوان یکی از شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی و با تکالیفی همچون:
ایجاد و تکمیل زیربناها و زیرساختهای لازم با اولویت احداث فاز دوم فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
ایجاد “شهر فرودگاهی” با تبدیل بخشهایی از اراضی حدود چهارده هزار هکتاری آن به منطقه آزاد تجاری (یکهزار و پانصد هکتار) و منطقه ویژه اقتصادی (دوهزار و پانصد هکتار)
ایجاد و گسترش مرکز لجستیک (شهر لجستیک) و بندر خشک
این شرکت فعالیت خود را از آذر ماه سال ۱۳۹۴ آغاز نمود. همچنین، طرح جامع شهر با در نظر گرفتن اهداف برنامهریزی شده همچون تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به قطب بار و مسافری و لحاظ کردن ملاحظات هوانوردی و لجستیکی، در تاریخ ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۷ به عنوان سند توسعه ۳۰ ساله، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید.

شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت ۱۴ هزار هکتار، در ۱۱ پهنه شامل: پهنههای هوانوردی، نمایشگاهی، گردشگری و سلامت، لجستیک، بندر خشک، ترمینال بار هوایی ۲ و غیره و هسته پیشران منطقه آزاد، مجموعه تعمیر و نگهداری هواپیما، محدوده تجاری شمال شرقی، مرکز تحقیق و توسعه، هاب خدماتی و پهنه ذخیره توسعه آتی در حال توسعه است. هر کدام از این پهنهها پروژههای متعددی را با استفاده از مزایای منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی شامل میشود.
ترمینال
با هدف افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر و همچنین تسهیل در اعزام و پذیرش زائرین عتبات عالیات، ترمینال سلام به عنوان دومین ترمینال شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۸ به بهرهبرداری رسید. کلیه پروازهای عتبات به این ترمینال بزرگ که ظرفیت اعزام و پذیرش ۵ میلیون مسافر در سال را دارد، منتقل گردید. ترمینال سلام که به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است، به واسطه مجموعهای از آثار هنری با معماری ایرانی-اسلامی شامل مجموعههای دیواری، تابلوهای نفیس، آثار هنرمندان، سرستونهایی با مضمون هفت شهر عطار و… به یک طرح ملی تبدیل گردید.

فاز 2 شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
در راستای توسعه فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، ابر ترمینال جدید این شهر در آذر ماه سال ۱۴۰۲ با حضور وزیر راه و شهرسازی و میهمانان ایرانی و خارجی کلید خورد. این پروژه شامل ترمینال مسافری، برج مراقبت، دو باند پروازی و ساخت پل ارتباطی هواپیما رو بین اتوبان ساوه و قم است.
جانمایی ترمینال برای پذیرش مسافر در افق طرح ۲۰۴۶ و فاز نهایی، منجر به انتخاب ترمینال ۲ به عنوان یک ترمینال متمرکز برای پذیرش مسافران فرودگاه گردید. ترمینال ۲ که در قسمت جنوبی منطقه هوانوردی جانمایی شده است، به باند جنوبی دسترسی داشته و همچنین از طریق پلهای تاکسیوی به باند شمالی نیز متصل خواهد شد.

بیانیه ماموریت
فراهم نمودن فرودگاهی ایمن، امن و کارآمد
ارائه خدمات عالی به مشتریان
افزایش مزایای اقتصادی برای منطقه
چشم انداز
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به یک مرکز حمل و نقل هوایی و یک موتور اقتصادی برای تهران، کشور و منطقه بوسیله تسهیل حمل و نقل هوایی و خدمات مربوطه تبدیل شده است. شهر فرودگاهی به عنوان یک بستر حمل و نقل ترکیبی و لجستیک عمل کرده و پشتیبانی برای فرودگاه خواهد شد.
ارسال نظر