|

کرونا در اسرائیل

کرونا در اسرائیل؛ بازگرداندن هواپیمای کره جنوبی و قرنطینه شدن ده‌ها دانش‌آموز

کرونا در اسرائیل؛ بازگرداندن هواپیمای کره جنوبی و قرنطینه شدن ده‌ها دانش‌آموز

مقام‌های اسرائیلی به اکثر مسافران هواپیمایی که از مبدأ سئول وارد شده بود اجازه پیاده شدن ندادند

بازگرداندن مسافران یک هواپیمای کره جنوبی از اسرائیل به دلیل نگرانی از شیوع کرونا به تنش دیپلماتیک بین دو کشور منجر شده است؛ همزمان، ۱۸۰ دانش‌آموز اسرائیلی قرنطینه شدند.

یک هواپیمای مسافربری کره جنوبی از مبدأ سئول شامگاه شنبه، سوم اسفند، وارد فرودگاه تل‌آویو شد اما مقام‌های اسرائیلی تنها به ۱۲ مسافر اسرائیلی این هواپیما اجازه خروج دادند و هواپیما با حدود ۱۹۰ سرنشین دیگرش به سئول بازگشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این ۱۲ مسافر اسرائیلی نیز با تدابیر سخت‌گیرانه پزشکی از هواپیما خارج و برای آزمایش به یک مرکز درمانی منتقل شدند.

دولت اسرائیل موقتا ورود شهروندان کره جنوبی و ژاپن یا کسانی را که در دو هفته اخیر به این دو کشور سفر کرده‌اند به خاک خود ممنوع اعلام کرده است.

در پی بازگرداندن هواپیما به سئول و همچنین محدودیت‌های جدید اسرائیل، وزارت خارجه کره جنوبی یکشنبه کاردار اسرائیل در سئول را احضار و مراتب اعتراض خود را به او ابلاغ کرد.

به گفته دولت کره جنوبی، در یادداشت رسمی اعتراض به کاردار اسرائیل از این کشور خواسته شد که «چنین اقدامی بار دیگر روی ندهد».

با این حال وزیر خارجه اسرائیل گفته است این کشور «گام‌های ضروری برای کسب اطمینان از سلامت عمومی در عین نظرداشت به روابط مهم را اتخاذ می‌کند».

قرنطینه دانش‌آموزان

از سوی دیگر با تایید شدن ابتلای برخی گردشگران کره جنوبی به ویروس کرونا، ۱۸۰ دانش‌آموز اسرائیلی که در هتل آنها اقامت داشته‌اند در قرنطینه قرار گرفتند.

در روزهای گذشته شماری از گردشگران مسیحی کره جنوبی به اسرائیل سفر کرده و از اماکن مذهبی و باستانی در این کشور و همچنین در سرزمین‌های فلسطینی دیدار کرده بودند.

ابتلای این گردشگران به ویروس کرونا پس از بازگشت به کشورشان قطعیت یافت.

پس از آن، ۱۸۰ دانش‌آموز اسرائیلی از شهر بئرشبع که در جریان گردش مدرسه در هتلی اقامت داشتند که گردشگران کره‌ای نیز در آن بوده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی همچنین از تمامی شهروندانی که در روزهای اخیر در محل‌های مورد بازدید گردشگران کره جنوبی حضور داشته‌اند و همچنین از کارکنان این مراکز خواستند که در این مرحله به قرنطینه خانگی اقدام کنند.

از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند ارتش این کشور به حال آماده‌باش درآمده تا حدود ۲۰۰ تن از ۱۵۰۰ گردشگر کره جنوبی را که هنوز در اسرائیل هستند در یک مرکز ویژه قرنطینه کند.

تدابیر بهداشتی

تا کنون تنها ابتلای یک نفر ویروس کرونا در اسرائیل تایید شده است. این زن یکی از مسافران کشتی تفریحی «پرنسس دایموند» بود که اسرائیل وی و همچنین چند شهروند دیگر خود را به کشور بازگرداند و در قرنطینه قرار داد. از بین مسافران اسرائیلی این کشتی تنها بیماری این زن تایید شده و بقیه بیمار نبودند.

پلیس و نهادهای بهداشتی اسرائیل قرنطینه خانگی مسافران بازگشته به کشور را رصد می‌کنند؛ ناقضان احتمالی به زندان و جریمه مالی تهدید شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه با حضور در نشست ستاد مقابله با کرونا خواستار گسترش هرچه بیش‌تر تدابیر و سخت‌گیری مقررات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی شد.

دانش و تجهیزات مدرن پزشکی اسرائیل آوازه‌ای جهانی دارد و ماه گذشته بنیامین نتانیاهو از دانشمندان اسرائیلی خواسته بود در کشف واکسن این بیماری تلاش کنند تا شاید موفقیت این کشف به نام آنها ثبت شود.

نخست وزیر اسرائیل گفته است شهروندان این کشور که به کرونا مبتلا شوند، از امکانات رایگان بهره‌مند خواهند شد و حقوق و درآمدشان تأمین می‌شود.

در این میان، فلسطینیان از سرایت ویروس کرونا بشدت نگران شده و در برخی نقاط مانند شهر اریحا تظاهرات کرده‌اند. تشکیلات خودگردان فلسطینی معمولا در موارد اضطراری انسانی از اسرائیل کمک دریافت می‌کند.

ارسال نظر