|

موانع پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به ‌شرکت‌های هواپیمایی برطرف شد

موانع پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به ‌شرکت‌های هواپیمایی برطرف شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌های هواپیمایی پیش از این برای دریافت تسهیلات حمایتی با مشکل چک‌های برگشتی در بانک‌ها مواجه بودند اما مقرر شد چک‌های برگشتی مانعی برای ارائه تسهیلات حمایتی نباشد و این وام پرداخت شود.

مقصود اسعدی‌سامانی، درباره تسهیلات حمایتی دولت از کسب و کارهای آسیب‌دیده در شیوع کرونا در حیطه صنعت حمل و نقل هوایی بیان کرد: پیش از این شرکت‌ها مشکلاتی در دریافت این تهسیلات داشتند، درصد بالایی از موانع پیش‌ِ روی شرکت‌ها در این باره رفع شد، اما باز پرداخت این تسهیلات کماکان در گیر و دار اداری ‌است و به پرداخت نرسیده است.

وی درباره آخرین وضعیت ورود بانک مرکزی به موضوع عدم پرداخت تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی به دلیل وجود چک‌های برگشتی، توضیح داد: فعلاً اعلام شد که تسهیلاتی برای شرکت‌های هواپیمایی قائل شوند و چک‌های برگشتی را مانعی برای ارائه تسهیلات عنوان نکنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث وثیقه‌های تسهیلات هم مصوب شده است که بانک‌ها هم ملک و هم هواپیما را به عنوان وثیقه قبول کنند اما با این حال بانک‌ها در گیر و دار بروکراسی اداری هستند، البته مسأله مهم این بود که ‌مشکل چک‌های برگشتی شرکت‌های هواپیمایی برای بانک‌ها، رفع شد.

اسعدی سامانی گفت:‌ متأسفانه بانک‌ها در ارائه این تسهیلات کم‌کاری می‌کنند و این پروسه زمان‌بر شده است، شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش پروازها به دلیلی شیوع کرونا، برای پرداخت حقوق پرسنل خود و هزینه‌های خود کماکان مشکلات دارند.

وی‌ ادامه داد: رقم این تسهیلات حمایتی دولت برای شرکت‌ها 2 هزار میلیارد تومان با نرخ سود 12 درصد است‌، شرکت‌های برای بازپرداخت 3 ماه مهلت (تنفس وام) دارند و 2 ساله باید کل رقم تسهیلات به اضافه سود بازپرداخت‌ شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: البته ظاهرا کل تسهیلات حمایتی برای صنعت حمل و نقل هوایی 2 هزار و 300 میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان آن برای شرکت‌های هواپیمایی و 300 میلیارد تومان هم به بخش‌های دیگر صنعت حمل و نقل هوایی اختصاص می‌یابد.

 چندی پیش وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات حمایتی دولت از صنعت حمل ونقل هوایی گفته بود: ‌در این ۵ ماه زیان وارده به ایرلاین‌ها به دلیل شیوع کرونا رقم ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته محمد اسلامی رقم دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را به بخش حمل و نقل هوایی و ایرلاین‌ها تخصیص دادیم و عملکرد این دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۳۰ درصد است و همه ایرلاین‌ها هنوز نتوانستند این رقم را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی نباید تعدیل نیرو داشته باشند و باید پشتیبانی فنی از ناوگان خود را انجام دهند و باید از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه این ناوگان مبالغی در اختیار گذاشته شود./فارس

 

ارسال نظر