|

آخرین پروازهواپیمای مسافربری توپولف 154 در روسیه

آخرین پروازهواپیمای مسافربری توپولف 154 در روسیه

هواپیمای مسافربری توپولف ۱۵۴ که ۵۰ سال از ساخت آن می گذرد، آخرین پرواز خود را در روسیه انجام داد.دفتر مطبوعاتی شرکت هوایی «الروسا» روسیه روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد: تنها هواپیمای مسافربری توپولف-۱۵۴ در روسیه که در اختیار این شرکت قرار دارد، آخرین پرواز خود را در مسیر یاکوتیا- نووسیبیرسک انجام داد.

در این گزارش گفته شد: هواپیمای توپولف ۱۵۴ با شماره بدنه RA-۸۵۷۵۷ متعلق به شرکت الروسا در پروازی دو ساعته از شهر میرنی در یاکوتیا به فرودگاه تولماچوا در نووسیبیرسک، ۱۴۰ مسافر را منتقل کرد.

به گفته آندره گولوف مدیرکل شرکت الروسا، اعتبار مجوز پرواز هواپیمای توپولف ۱۵۴ به پایان رسید و در فرودگاه تولماچوا خواهد ماند و در مورد آن در آینده تصمیم گیری خواهد شد.

هواپیما توپولوف ۱۵۴ که برای نخستین بار چهارم اکتبر سال ۱۹۶۸میلادی به پرواز در آمد، با مصرف بیشتر بنزین و کابین کوچک تر قابل مقایسه با بوئینگ ۷۲۷ است.

براساس برخی گزارش ها، هدایت این هواپیمای ساخت زمان اتحاد جماهیر شوروی که هنوز هم در کشورهای مختلف استفاده می شود، پیچیدگی و مهارت های خاصی می خواهد و یکی از دلایل اصلی آن در بروز سوانح هوایی نیز اشتباه گروه پروازی اعلام شده است.

براساس اطلاعات موجود تاکنون هفتاد مورد سقوط هواپیمای توپولف ۱۵۴ در جهان اعلام شده است.
تاکنون دست کم ۳۰۹۹ نفر در این سوانح در کشورهای مختلف از جمله ایران جان خود را از دست داده اند.

آخرین مورد سقوط هواپیمای توپولف ۱۵۴روز هفتم دی ماه سال ۹۵گزارش شد و یک فروند از این نوع هواپیما با ۹۲ سرنشین اکثرا نظامی و گروه موسیقی وزارت دفاع روسیه پس از پرواز از فرودگاه آدلر نزدیک سوچی (به مقصد پایگاه نظامی حمیمم در سوریه) در دریای سیاه سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

 

ارسال نظر