|

پیروزی تاریخی قطر بر بحرین در پی موافقت ایکائو با پیشنهاد دوحه

پیروزی تاریخی قطر بر بحرین در پی موافقت ایکائو با پیشنهاد دوحه

شورای سازمان بین المللی هوانوردی(ایکائو) محق بودن قطر برای درخواست ایجاد ناحیه اطلاعات پروازی دوحه و منطقه جستجو و نجات دوحه بر فراز اراضی خود با توجه به ماده یک توافقنامه شیکاگو را تأیید کرد.

وزارت ارتباطات قطر اعلام کرد که هدف از پیشنهاد این کشور برای گسترش حریم هوایی خود حمایت از ارتقای عملیات انتقال هوایی امن و پایدار در منطقه است و این مساله پایبندی دوحه به تعهداتش در هواپیمایی بین‌المللی را تقویت می‌کند.

 

به گفته منابع قطری، این سازمان تأکید کرد که انجام اصلاحات در طرح منطقه‌ای هوانوردی مساله‌ای است که به حسن روابط و احترام متقابل کشورها بستگی دارد و این عوامل برای ارائه خدمات شفاف و کیفیت بالا عوامل مهمی هستند.

 

این سازمان همچنین اعلام کرد که بحرین در طول چندین دهه خدمات هوانوردی را به صورت امن و فعال ارائه کرده است.

 

ایکائو از بحرین و قطر و کشورهای مجاورشان خواست مذاکراتی را تحت نظارت رئیس این سازمان برای توافق با مقدمات فنی مناسب به منظور ایجاد ناحیه اطلاعات پروازی دوحه و منطقه جستجو و نجات دوحه و ارائه نتایج به این سازمان برگزار کنند.

 

اخیرا جاسم بن سیف السلیطی، وزیر ارتباطات قطر و کمال بن احمد محمد، وزیر ارتباطات بحرین در حضور رئیس ایکائو ابعاد فنی پیشنهاد قطر را بعد از نشست کمیته‌های فنی میان دو کشور بررسی کردند.

 

السلیطی گفت: پیشنهاد قطر اهمیت زیادی برای آینده هواپیمایی نه فقط در خارومیانه بلکه در کل جهان دارد. این پیشنهاد کاملا با اهداف توافق شیکاگو هماهنگ است و یکی از حقوق حاکمیتی قطر را بیان می‌کند.

 

در این راستا تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران این اقدام را پیروزی برای دوحه در جنگ جدید دانستند.

 

الکس ماشیراس، متخصص حوزه هواپیمایی گفت: موافقت ایکائو با پیشنهاد قطر برای ترسیم مرزهای هوایی و گسترش آن پیروزی تاریخی برای قطر است. ترسیم و گسترش حریم هوایی قطر شامل مناطق نزدیک به مرزهای کشورهای مجاور مثل امارات، ایران و بحرین است. بعد از تأسیس ناحیه اطلاعات پروازی دوحه این منطقه شامل بخشی از مرزهای هوایی بحرین خواهد بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر