برای اولین بار،کشف موقت ۸ سیارک با تایید ناسا توسط خانه نجوم اهواز

اعضای تیم خانه نجوم اهواز ، برای اولین بار موفق به کشف موقت ۸ سیارک با تایید سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) شدند .

مدیر خانه نجوم اهواز گفت: این مجموعه سیارک‌ها را با گواهی تایید سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) و موسسه همکاری جستجوی بین المللی نجومی با همکاری مجله نجوم ایران بصورت کشف موقت و ثبت مشروط کرده اند.

مصطفی کاظمی پور افزود: این گروه از سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا و انجام فعالیت‌های از راه دور با کمک برگزاری کمپین ایرانی، جستجو سیارک، که توسط مجله نجوم در تیر و مرداد هرسال در ایران برنامه ریزی می‌شود، با این کمپین بین المللی آشنا شد.

وی گفت: با ورود دو گروه از خانه نجوم اهواز در این کمپین، بعد از دو سال فعالیت داخلی و بین المللی از جمله، دانشگاه هاوایی (pan stars) در کمپین ایرانی جستجوی سیارک سال ۱۴۰۰، بعد از بررسی دیتا‌های موسسه همکاری نجومی بین المللی و ارسال گزارش و تایید اولیه، تیم این مجموعه موفق به ثبت موقت و تایید سیارک‌های ناشناخته در مدار سیارکی بین مریخ و مشتری شدند.

وی گفت: این سیارک‌های ثبت موقت، چندین سال مورد بررسی دانشمندان ستاره شناسی قرار می‌گیرند و بعد از تعیین  مدار و مشخصات فیزیکی سیارک، جهت درج در کاتولوگ‌های نجومی و نرم افزار‌ها، نام گذاری نهایی آن توسط کاشفان آن صورت می‌گیرد و ثبت نهایی میشوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما