|

عامل کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران کرونا بود

عامل کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران کرونا بود

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: هشدارهای آژانس امنیت هوانوردی اروپا تأثیری در کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران نداشته است.

بر اساس آمار منتشره از پروازهای عبوری ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران، طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال مجموعاً ۳۹ هزار و ۴۰ سورتی پرواز عبوری به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۲ ماهه نخست ۱۴۰۰) رشد ۷۷ درصدی داشته است.

 

همچنین در اردیبهشت ماه امسال به تنهایی ۱۹ هزار و ۸۹۰ سورتی پرواز عبوری انجام شد که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن (اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۹۷.۲ درصدی داشته است.

 

سخنگوی دولت: رشد ۹۷ درصدی پروازهای عبوری در اردیبهشت

 

موضوعی که به تأیید علی بهادری جهرمی رسید و ۲۴ خرداد امسال در توئیتی از رشد ۹۷ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران طی اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال خبر داد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها: به جز رادار، سایر تجهیزات کمک ناوبری هوایی را در داخل تولید می‌کنیم

 

حمیدرضا سیدی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تولید تجهیزات ناوبری هوایی در داخل کشور اظهار کرد: در حال ادامه این فرآیند هستیم اما اینکه به طور کامل به خودکفایی برسیم، باید دید آیا تولید آن قطعه در داخل مقرون به صرفه هست یا نه؟ مثلاً ممکن است نیاز به تولید بورد یک دستگاه در داخل نداشته باشیم و تعداد کمی از آن بخواهیم که ارزش سرمایه گذاری برای راه اندازی خط تولید آن را نداشته باشد.

 

وی افزود: به عنوان مثال بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز در ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) از تولیدات داخلی استفاده شده است این در حالی است که ترمینال سلام یکی از مجهزترین ترمینال‌های هوایی کشور است.

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره تولید رادار بیان کرد: در حال حاضر برخی قطعات و بوردهای رادار وارداتی است؛ اما غیر از رادار سایر تجهیزات کمک ناوبری هوایی در داخل تولید می‌شود.

 

پروازهای عبوری نسبت به سال‌های کرونا رشد خوبی داشته است

 

وی درباره پروازهای عبوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد رشد خوب تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشورمان نسبت به سال‌های کرونایی هستیم.

 

معاون وزیر راه درباره تأثیر هشدارهای آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) در کاهش پروازهای عبوری از آسمان کشور گفت: این هشدارها تأثیری نداشت و کرونا باعث کاهش پروازهای عبوری شده بود.

 

رفع تحریم‌های عربی قطر یکی از علل کاهش پروازهای عبوری بود

 

وی علت دیگر کاهش پروازهای عبوری از آسمان کشورمان را رفع تحریم‌های قطر از سوی برخی کشورهای عربی عنوان و اذعان کرد: پروازهای ایرلاین قطری بعد از لغو تحریم‌های این کشور، به مسیرهای قبلی خود بازگشت و باعث شد برخی از پروازهای عبوری ما کاهش یابد.

 

سیدی درباره اینکه آیا عراق رقیب آسمان ایران برای پروازهای عبوری است؟ تصریح کرد: آسمان عراق رقیب پروازهای عبوری کشورمان نیست بلکه ایرلاین‌های خارجی کمترین فاصله را برای رسیدن به مقصد در نظر می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه مصوبه هیئت وزیران در راستای اعطای تخفیف به پروازهای عبوری در حال اجراست ادامه داد: این مصوبه در راستای ماده ۶۳ قانون وصول درآمدهای دولت بود که این قانون به شرکت فرودگاه‌ها اجازه می‌دهد تا از پروازهای عبوری خارجی از آسمان ایران، عوارض دریافت کند. آین نامه اجرایی این ماده قانونی در سال ۱۳۹۸ اصلاح شد که بر این اساس این امکان فراهم شد که اگر ایرلاینی متقاضی عبور از آسمان ایران بود، بتوانیم تخفیف بدهیم تا برای این ایرلاین انگیزه‌ای ایجاد شود و این کار هم انجام شده است. با این حال شرکت‌های هواپیمایی برای انتخاب مسیر، استقلال رأی دارد.

 

برای جذب پروازهای عبوری تخفیف می‌دهیم ولی متضرر نمی‌شویم

 

سیدی گفت: ضمن اینکه تخفیف‌ها تا جایی باید داده شود که منافع مان به خطر نیفتد و متضرر نشویم.

 

وی با بیان اینکه دستیابی به درآمدهای سال ۱۳۹۶ از محل عوارض پروازهای عبوری تکرار نشدنی است افزود: در آن زمان اوکراین و قطر مشکلاتی داشتند و لذا پروازها به آسمان ایران منتقل شدند اما در حال حاضر مشکلات آسمان این دو کشور برطرف شده و پروازها به مسیرهای قبلی برگشته اند و دیگر برای پروازهای عبوری به صرفه نیست که از آسمان ایران تردد کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر