|

رونمایی از اولین ربات خلبان انسان‌نما

رونمایی از اولین ربات خلبان انسان‌نما

پژوهشگران کره جنوبی از یک ربات خلبان انسان‌نما رونمایی کرده‌اند که اولین نمونه در نوع خود به شمار می‌رود.

گروهی از پژوهشگران، اولین ربات خلبان انسان‌نما را در جهان ساخته‌اند. این ربات که «پیبات»(PIBOT) نام دارد، علاوه بر این که می‌تواند به راحتی روی صندلی خلبان حرکت داشته باشد و از دست‌های خود برای زدن کلیدها در کابین خلبان استفاده کند، فناوری هوش مصنوعی را نیز برای به خاطر سپردن نمودارهای پرواز و پروتکل‌های اضطراری به کار می‌برد.

تعدادی ربات خلبان طی سال‌های اخیر ابداع شده‌اند. «سیستم خودکارسازی کار خدمه هوایی»(ALIAS) متعلق به «دارپا»(DARPA) در سال ۲۰۱۶، یک خلبان انسان را در انجام دادن برخی مانورهای اولیه هنگام پرواز همراهی کرد. این سیستم سال بعد، یک «بوئینگ ۷۳۷»(Boeing ۷۳۷) را با استفاده از شبیه‌ساز فرود آورد و کمی بعد، شرکت «RE۲ Robotics» اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا از آن برای توسعه سیستم «CARNAC» استفاده کرده که برای پرواز یک هواپیمای اصلاح‌نشده طراحی شده است. سپس در سال ۲۰۱۹، «روبوپایلت»(ROBOpilot) اولین پرواز دو ساعته خود را انجام داد.

تفاوت بین آن ربات‌های خلبان با پیبات که توسط پژوهشگران «موسسه علم و فناوری پیشرفته کره جنوبی»(KAIST) ساخته شده، این است که پیبات از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند و یک ربات انسان‌نما است. انسان‌نما بودن، ربات را به یک جهان متفاوت تبدیل «دیوید هیونچول شیم»(David Hyunchul Shim) سرپرست پروژه پیبات گفت: ربات‌های انسان‌نما به اصلاح کردن هواپیماهای موجود نیاز ندارند و می‌توان آنها را بلافاصله در پروازهای خودکار اعمال کرد. بنابراین، آنها بسیار کاربردی هستند.

علاوه بر توانایی نشستن فیزیکی روی صندلی خلبان، پژوهشگران می‌گویند که ترکیب شدن با فناوری ChatGPT نیز پیبات را از سایر ربات‌های خلبان متمایز می‌کند. این بدان معناست که ربات می‌تواند نمودارهای مسیریابی هوانوردی «جپسن»(Jeppesen) را در مورد سراسر جهان به خاطر بسپارد -چیزی که برای خلبانان انسان غیرممکن است- و «کتاب مرجع سریع»(QRH) را به یاد داشته باشد که شامل همه روش‌های قابل اعمال برای شرایط غیرعادی و اضطراری مانند قطع شدن برق یا اختلال در عملکرد سیستم است. آنها معتقدند که این توانایی‌ها پیبات را قادر می‌سازند تا بدون خطا پرواز کند و سریع‌تر از خلبانان انسان به موقعیت‌های گوناگون پاسخ دهد.

از آنجا که پیبات یک ربات انسان‌نما است، حتی در زمان آشفتگی‌های شدید نیز می‌تواند به دقت در کابین هواپیما کار کند. این ربات به لطف دوربین تعبیه‌شده خود می‌تواند هم وضعیت کابین خلبان و هم محیط بیرون را تجزیه‌وتحلیل کند.

توانایی‌هایی مانند آهسته حرکت کردن، برخاستن و فرود آمدن پیبات تاکنون تنها با استفاده از شبیه‌ساز پرواز آزمایش شده‌اند اما پژوهشگران قصد دارند به زودی این ربات را روی یک هواپیمای سبک واقعی آزمایش کنند. آنها کاربردهای پیبات را فراتر از خلبانی هواپیما می‌بینند.

شیم گفت: ما انتظار داریم که بتوان پیبات را روی وسایل نقلیه دیگر مانند خودروها و کامیون‌های نظامی نیز اعمال کرد زیرا این ربات‌ می‌تواند طیف گسترده‌ای از تجهیزات را کنترل کند. پیبات به ویژه در شرایطی که منابع نظامی به شدت کاهش می‌یابند، سودمند خواهد بود.

انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود و پژوهشگران قصد دارند در آن زمان، پیبات را برای استفاده نظامی و غیرنظامی تجاری‌سازی کنند.

منبع: اطلس

ارسال نظر