|

طولانی‌ترین پرواز بالگرد «نبوغ» ناسا در ۱۸ ماه گذشته انجام شد

طولانی‌ترین پرواز بالگرد «نبوغ» ناسا در ۱۸ ماه گذشته انجام شد

بالگرد «نبوغ» ناسا در شصت و سومین پرواز خود توانست ۵۷۹ متر از زمین سیاره سرخ را پوشش دهد.

بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) ناسا اخیرا گام‌های بیشتری را روی سیاره سرخ برداشته است. این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی، شصت و سومین پرواز خود را برفراز مریخ در روز ۱۹ اکتبر انجام داد و در این فرآیند توانست ۵۷۹ متر از زمین سیاره سرخ را پوشش دهد.

«آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا که مأموریت نبوغ را مدیریت می‌کند، در ایکس نوشت: این طولانی‌ترین مسافت بالگرد نبوغ از زمان بیست و پنجمین پرواز بود.

نبوغ طی بیست و پنجمین پرواز که در هشتم آوریل ۲۰۲۲ انجام شد، ۷۰۴ متر را پیمود. این رکورد مسافت تک‌پروازی بالگرد است و پس از آن، پیمودن ۶۲۵ متر طی نهمین پرواز در ژوئیه ۲۰۲۱ در رتبه دوم و پرواز شصت و سوم در رتبه سوم قرار دارد.

براساس گزارش ماموریت، جدیدترین پرواز ۱۴۳ ثانیه به طول انجامید. نبوغ حداکثر ۱۲ متر از سطح زمین بالاتر رفت و به حداکثر سرعت حدود ۲۲.۷ کیلومتر در ساعت رسید.

در هر حال، حتی این اعداد نیز رکورد نیستند. براساس گزارش پرواز، امتیازهای برتر در این دسته‌ها، ۱۶۹.۵ ثانیه با ۲۰ متر ارتفاع و پیمودن ۳۶ کیلومتر در ساعت هستند.

نبوغ در فوریه ۲۰۲۱ با مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا در «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) مریخ به وسعت ۴۵ کیلومتر فرود آمد. وظیفه اصلی بالگرد این بود که نشان دهد به رغم جو نازک سیاره، پرواز کردن برفراز مریخ امکان‌پذیر است. نبوغ این کار را طی پنج پرواز در بهار ۲۰۲۱ انجام داد. سپس، ناسا ماموریت را تمدید کرد تا بالگرد به عنوان پیشاهنگ برای شکار حیات و جمع‌آوری نمونه‌های استقامت خدمت کند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر