بوئینگ 777X؛ پروژهای جاهطلبانه با موانع ساختاری

هواپیمای پهنپیکر جدید بوئینگ، موسوم به 777X، قرار بود از سال 2020 وارد خدمت شود؛ اما مشکلات متعدد در طراحی، موتور و فرآیند صدور گواهینامه، آن را تا سال 2026 به تعویق انداخت. لوفتهانزا بهعنوان مشتری نخست، اکنون انتظار دارد نخستین فروند را در اواخر 2026 دریافت کند.
به گزارش کن نیوز؛ مهمترین مانع، تأخیر در صدور گواهی صلاحیت پرواز از سوی اداره هوانوردی فدرال (FAA) است. این روند پس از حادثههای پرچالش مدل 737 مکس، با دقت و سختگیری بیشتری پیگیری میشود. ترک در اتصالات موتور و نقصهای ساختاری نیز موجب توقف موقت آزمایشهای پروازی در سال 2024 شد.
با ازسرگیری تستهای پروازی در ژانویه 2025 و صدور مجوز فاز بعدی گواهینامه، امیدها برای تحویل این هواپیما در سال 2026 افزایش یافته است. با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که تأخیر مجدد تا سال 2027، بهویژه برای امارات بهعنوان بزرگترین مشتری 777X، دور از ذهن نیست.
هواپیمای 777X که ترکیبی از نوآوریهای نسل جدید و تجربیات موفق سری 777 است، با طراحی بال تاشو، مصرف سوخت کمتر و ظرفیت بیشتر، بهعنوان آینده ناوگان دوربرد جهان شناخته میشود. موفقیت نهایی آن میتواند جایگاه بوئینگ را در رقابت با ایرباس، مجدداً تثبیت کند.
ارسال نظر