چالشهای افزایش نرخ ارز برای ایرلاینها
دولت بستههای حمایتی برای شرکتهای هواپیمایی تدوین کند
نرخ بلیت هواپیما نسبت به هزینههای ایرلاینها منصفانه نیست

اخیرا با تصمیم وزارت صمت و بانک مرکزی، نرخ ارز ایرلاینها که پیش از این مشمول ارز تجاری بود، به تالار دوم مرکز مبادله منتقل شد و همین امر، افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز برای شرکتهای هواپیمایی به بیش از ۹۵ هزار تومان را به دنبال داشت که عملا در شرایط تحریم، نوعی "خودتحریمی" برای ایرلاینها و شوک به صنعت هوانوردی بوده است.
کن نیوز| نفیسه آفرینزاد: "در شرایطی که اکنون شرکتهای هواپیمایی با چالشهای مختص به این صنعت از جمله نرخ دستوری بلیت روبرو هستند، انتظار ما از تصمیمگیران این است که در صورت اتخاذ تصمیماتی از جمله تغییر نرخ ارز، ایرلاینها را در کار انجام شده قرار ندهند. شرکتهای هواپیمایی در شرایطی میتوانند از بحرانها و چالشها عبور کنند که اولا، دولت پیش از اتخاذ تصمیمات خاص، به آنها اطلاعرسانی کند تا شدت آسیب کاهش یابد؛ دوم اینکه بستههای حمایتی که پس از جنگ ۱۲ روزه نیز برای ایرلاینها درنظر گرفته شد، مانند تسهیلات بانکی با نرخ سود پایینتر، تامین فرصت بازپرداخت هزینههای فرودگاهی و یارانههای سوختی، برای ایرلاینها درنظر گرفته شود. "
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ایر این موضوع را در نشست خبری، در پاسخ به پرسش خبرنگار "کن نیوز" درباره تبعات حذف نرخ ارز تجاری و انتقال تامین ارز ایرلاینها به تالار دوم مرکز مبادله، بیان کرد و افزود: در کنار نرخ ارز، یکی از شرایطی که ایرلاینها را تحت فشار قرار داد، بحث افزایش ناگهانی نرخ سوخت هواپیما و اعمال آن در زمان نادرست و غافلگیرکننده در آستانه نوروز بود و طبیعتا ایرلاینها خواستار این هستند که دولت در صورت اتخاذ تصمیمات مهم از جمله افزایش نرخ ارز، نه تنها از پیش اطلاعرسانی کند تا شرکتها تحت فشار قرار نگیرند و خود را به راهکارهای عبور از بحران مجهز کنند، بلکه بستههای حمایتی هم برای ایرلاینها در نظر بگیرد.
نرخ بلیت باید نسبت به هزینههای ایرلاینها منصفانهتر باشد
به گفته سیامند عبداللهزاده، گلهمندی ایرلاینها که بارها در جلسات انجمن شرکتهای هواپیمایی هم مطرح شده، این است که فرصت برنامهریزی به ایرلاینها برای مدیریت افزایش نرخها داده شود.
به گزارش کن نیوز، او افزود: هم اکنون جلسات متعددی در حال انجام است که ایرلاینها، بحث افزایش نرخ ارز و تاثیر آن در نرخ بلیت هواپیما را چطور کاور کنند؛ آنهم در شرایطی که با توجه به افزایش هزینههای مختلف از جمله هندلینگ، سوخت، فرسودگی ناوگان، قطعات مصرفی و تعمیراتی، خدمات فرودگاهی و ...، قطعا نرخ هزینهها خیلی بیشتر از نرخ کنونی تعیین شده برای بلیتهاست و اکنون در جلسات، تلاش بر این است که برای تعیین نرخ بلیت هواپیما، به عدد منصفانهتری برسیم تا شرکتهای هواپیمایی تضمین لازم برای ادامه فعالیت را داشته باشند.
این عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به وضعیت فعلی ناوگان این شرکت اظهار کرد: هماکنون ۹ فروند هواپیمای فعال از جمله ۳ فوکر ۱۰۰، دو هواپیمای RJ، دو فروند ایرباس ۳۲۰ و دو فروند ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ در اختیار داریم و با برنامهریزی انجامشده، ۳ فروند هواپیمای دیگر تا پایان سال به مجموعه اضافه خواهد شد و برنامهریزی برای سال آینده، رساندن این تعداد به ۱۵ فروند است. وی از احتمال برقراری پروازهای اروپایی تا پایان سال نیز خبر داد.
عبداللهزاده با بیان اینکه در جریان جنگ ۱۲ روزه، ۸ فروند هواپیمای فعال داشتیم که در کمتر از یک ساعت با یک تیم ۷۰ نفره، هواپیماها از تهران به نقاط امن حاشیه شهر منتقل شد، افزود: پس از آن، در کمتر از ۴۸ ساعت، عملیات پروازی را از تهران به مشهد منتقل کردیم و مسافران ایرانی جامانده، از استانبول، دبی و نجف به مشهد بازگردانده شدند. پس از آنهم عملیات اربعین آغاز شد که به رغم دوره دو تا سه هفتهای هر سال، امسال باید در ده روز انجام میشد که این عملیات نیز با زمانبندی درست مدیریت شد.
ارسال نظر