|

‌زندگی در مریخ چندان دور از ذهن نیست

‌زندگی در مریخ چندان دور از ذهن نیست

تصور اینکه انسان بتواند بر روی سیاره مریخ زندگی‌ کند،‌ در حال حاضر ممکن است رویایی و دور از ذهن به نظر برسد،‌ اما از نظر طراحان و معماران شرکت ابیبو، این ایده آنقدر دور از ذهن نیست که نتوان از الان به فکر طراحی شهرهای آینده بر روی سیاره سرخ بود.

ایده‌پردازان در استودیوی ابیبو، پیشبینی می‌کنند که ساخت نخستین شهر مریخی به نام نووا (Nüwa) از سال ۲۰۵۴ می‌تواند شروع شود و تا ۲۱۰۰ قابل سکونت باشد.

شرکت معماری ابیبو برای طراحی شهرهای مریخی با دانشمندان زیادی مشورت کرده و بر اساس تازه‌ترین داده‌ها و یافته‌های علمی،‌ شهر نووا را طراحی‌ کرده‌است.

الفردو مونز،‌ موسس شرکت معماری ابیبو معتقد است این جدول زمانی "از نظر فنی قابل اجراست".

ابیبو بیش از اینکه نگران جنبه‌های عملی و امکانات فنی ساخت شهر مریخی باشد،‌ فکر می‌کند مانع اصلی در این راه،‌ نبود عزم بین‌المللی آغاز این پروژه است.

ابیبو امیدوار است شهر نووا با کمک کامل لوژیستکی زمین ساخته شود، اما بعدا به طور کامل از زمین بی‌نیاز باشد. برای این منظور، پیشبینی شده که شهر مریخی نووا، از نظر تامین آب، انرژی و اکسیژن مورد نیاز خود، پایدار، تجدیدپذیر و قابل توسعه باشد.

بر اساس طرح‌های شرکت ابیبو،‌ شهر نووا با گنجایش ۲۵۰ هزار نفر،‌ در کنار یک صخره ساخته می‌شود تا از پرتوهای مضر کیهانی در امان باشد. انرژی مورد نیاز آن از پنل‌های خورشیدی تامین خواهد شد و گیاهان،‌ نقش عمده‌ای در تولید اکسیژن خواهند داشت.

این ایده فعلاً مانند یک فیلم علمی - تخیلی به نظر می‌رسد؛ اما زیاد هم دور از ذهن نیست. به این فکر کنید که زندگی امروز ما، پر از پدیده‌ها و اختراع‌هایی است که تا چند دهه پیش حتی تصور خیلی از آن‌ها غیرممکن بود.

 

منبع: بی بی سی فارسی

ارسال نظر