|

توسعه هوانوردی بالگردهای ساخت ایران را در آسمان به پرواز در می‌آورد

توسعه هوانوردی بالگردهای ساخت ایران را در آسمان به پرواز در می‌آورد

هوانوردی عمومی، صنعتی کاربردی است که توسعه زیرساخت‌های آن به یکی از ماموریت‌های مهم معاونت علمی و فناوری بدل شده است.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این معاونت ماموریتی ویژه برای توسعه بالگردهای متوسط در کشور تعریف کرده است تا به واسطه استفاده از توان و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این کار شتاب داده و مسیری مطمئن برای آن مشخص کند.

در واقع مهم‌ترین حوزه فعالیت این ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته به بخش فناوری‌های فضایی و هوایی مربوط می‌شود و در همین راستا نیز تامین قطعات بالگردهای متوسط پیستونی به یکی از اولویت‌های ستاد تبدیل شده است. چراکه استفاده از بالگرد پیستونی به منظور رفع نیازهای کاربران عمومی و نهادها اهمیت ویژه‌ای دارد.

بالگردهای متوسط از جمله بالگردهای با کاربری غیرنظامی هستند که برای آموزش، گشت زنی و استفاده در حوادث و ماموریت‌های سازمانی مانند هلال احمر هستند و به دلیل ساخت با مواد کامپوزیتی بسیار سبک‌تر از بالگردهای موجود در کشور است و از این جهت در رده بالگردهای سبک قرار می‌گیرد.

بالگردها همیشه نقشی موثر در حوزه نظامی و غیرنظامی دارند چرا که قادر هستند در هر لحظه و با ایجاد یک پل هوایی نیازهای موجود را برطرف کنند.

به همین دلیل کشورهای مختلف روی ساخت انواع بالگردها سرمایه‌گذاری کردند که در نتیجه آن بالگردهای ترابری و نظامی ساخته شدند و در حال حاضر نیز از جمله برنامه‌های ستاد توسعه فناوری های فضایی در این حوزه توسعه بالگرد پیستونی است.

این نوع از بالگردها به دلیل کوچک بودن، مصرف سوخت پایین و هزینه تمام شده بسیار کم نسبت به بالگردهای موتور توربینی از جایگاه خاصی برای انجام ماموریت‌های امداد اورژانس و بازرسی تاسیسات حیاتی و غیره برخوردار هستند.

استفاده از موتور رفت و برگشتی سبب سادگی تعمیرپذیری و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالگردهای پیستونی شده است.

به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طی این چند سال توسعه این نوع از بالگردهای کاربردی و راهبردی در صنعت هوایی و هوانوردی است.

 

منبع: خبرگزای جمهوری اسلامی

ارسال نظر