|

شادی‌های کوچک اما پرسروصدای یک فدراسیون

طیاره همراه، افتخاری جدید برای تیم ملی!
شادی‌های کوچک اما پرسروصدای یک فدراسیون

به گزارش خبرگزاری فارس، همکاری شرکت‌های هواپیمایی با تیم‌های ورزشی در تمام دنیا امری معمولی است و حتی تیم‌های باشگاهی نیز از این اتفاق شادمان و شگفت زده نمی‌َ‌شوند.

به تازگی فدراسیون فوتبال با برگزاری مراسمی پر زرق و برق از همراه پروازی تیم ملی رو نمایی کرد. در این شکی نیست که استفاده از عنوان همراه پروازی، کاری جدید در جامعه فوتبال است اما از این مساله که بگذریم، هیچ اتفاق تازه یا خارق‌العاده‌ای برای فوتبال ایران نیفتاده که نیاز به برگزاری چنین مراسمی با تبلیغات پرسروصدا و حتی دعوت از گروه موسیقی  برای آب و تاب دادن به آن باشد!

تهیه وسیله نقلیه چه روی زمین و چه به صورت  پروازی، یک کار روتین و از الزامات مقدماتی برای هر تیم ورزشی است. حتی هر تیم باشگاهی هم در ابتدای هر فصل، برنامه ریزی برای مسافرت‌های خودش را در زمره کارهای مقدماتی و ابتدایی قرار می‌دهد. اینکه تیم ملی یک کشور برای داشتن پرواز اختصاصی به خودش ببالد، امری عجیب و بی سابقه است. آیا پیش از این تیم ملی فوتبال از خدمات شرکت‌های هوایی بی بهره بوده که حالا به خاطر این اتفاق جشنی گرفته شود؟ آیا اتوبوس تیم ملی که رنگ آمیزی و طراحی قابل قبولی هم دارد، به دریافت لقب همراه زمینی مفتخر شده بود؟!

استفاده از القاب دهان پر کن و مثلا تبلیغاتی تنها اتفاق جدیدی است که می‌توان گفت در فوتبال ایران دیده می‌شود. در کنار آن، حضور افراد نامربوط در بخش‌های اجرایی که غالبا برای اولین بار در فوتبال تعریف می‌شوند نیز در نوع خود عجیب و غریب است. اینکه رئیس یک شرکت هواپیمایی به خاطر یک همکاری ساده، به عنوان عضوی از ستاد حمایت تیم ملی در راه جام جهانی معرفی شود قطعا علامت سوال و تعجب بزرگی برای جامعه فوتبال است. و البته تشکیل چنین ستادی هم سوال برانگیز خواهد بود. البته بگذریم که حضور مسئول این شرکت هواپیمایی در باشگاه استقلال  چه حواشی و قضایایی در پی داشت و اکنون، این نگرانی برای فدراسیون هم متصور است. 

در شرایطی که به خاطر گسترش شیوع کرونا، حضور تماشاگران و حتی خبرنگاران در ورزشگاه‌ها برای تماشا یا پوشش مسابقات فوتبال ممنوع است، آیا فدراسیون به عنوان متولی نباید خودش اولین نفری باشد که دربحث فرهنگ سازی، رعایت پروتکل‌ها را اجرا می‌کند؟ اما اینگونه مراسمات که به بهانه‌های مختلف برگزار می‌شوند، ناقض رعایت پروتکل‌هایی است که مدت‌هاست پزشکان ورزشی و متخصصان امر روی اجرای آن تاکید دارند. به همین خاطر بسیار خوشحالیم که تیم ملی در حال حاضر اردویی ندارد چرا که ممکن بود حضور ملی پوشان دراین مراسمِ بدون کنترل، باعث ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا شود.

ضمن اینکه باید پرسید آیا واقعا صعود به مرحله دوم جام جهانی کار بزرگی است؟ برگزاری یک مراسم شایسته و شکیل، قطعا امری ضروری برای حمایت از یک تیم ملی است مانند آنچه که پیش از اعزام تیم به روسیه انجام و باعث شد ملی پوشان ما با شخصیت بالا و احساس مسئولیت ملی، راهی بزرگترین تورنمنت فوتبال در جهان شوند اما شادی و سرور به خاطر حضور تیم ملی در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی و در حالیکه هنوز حضور تیم در مسابقات قطر قطعی نیست، هیچ نتیجه‌ای جز کوچک کردن ظرف تیم ملی و خدشه به اعتبار فوتبال ایران ندارد.

بنابراین رونمایی از همراه پروازی تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی را نمی‌توان افتخاری برای فوتبال ایران دانست. بهتر است تمرکز حداکثری مدیران فوتبال کشور روی برگزاری اردوهای مختلف و برگزاری بازی‌های تدارکاتی باشد، نه صرف وقت و تبلیغات پرسروصدا برای اموری که در تمام دنیا معمولی و پیش پا افتاده هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر