|

#یادداشت_سردبیر

یازده سپتامبر؛ روزی که جهان تغییر کرد

یازده سپتامبر؛ روزی که جهان تغییر کرد

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزده نفر از عناصر گروه تروریستی القاعده، چهار هواپیمای مسافربری ایالات متحده آمریکا را ربودند. دو هواپیما به برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیده شدند، هواپیمای سوم پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا را مورد هدف قرار داد و هواپیمای چهارم که در مسیر واشینگتن دی سی بود در محلی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد. 

در این حمله‌ها مجموعا 2993 نفر کشته شدند که بیشتر آن‌ها شهروندان عادی بودند که ملیت ۹۰ کشور گوناگون جهان را داشتند و حدود ۲۵ هزار نفر نیز مجروح شدند.

هواپیماهای درگیر در حملات 

در این حادثه دو فروند 767 و دو فروند 757 ساقط شدند.

پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز که از فرودگاه بوستون به مقصد لس‌آنجلس پرواز می‌کردن با برج شمالی مرکز تجارت جهانی برخورد کرد.       

پرواز شماره ۱۷۵ شرکت یونایتد که از فرودگاه بوستون به مقصد لس‌آنجلس، در حرکت بود با برج جنوبی مرکز تجارت جهانی برخورد کرد.   

پرواز شماره ۷۷ امریکن ایرلاینز که از فرودگاه واشینگتن به مقصد لس‌آنجلس پرواز می‌کرد با ساختمان پنتاگون برخورد داشت.             

پرواز شماره ۹۳ شرکت یونایتد که فرودگاه نیوآرک را به مقصد سانفرانسیسکو، ترک کرده بود در پیتسبرگ ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

تاثیرات یازده سپتامبر 

درگیر بودن هواپیما در این حمله جهانی تاثیرات سوئی را بر این صنعت گذاشت، بسیاری از مردم از ترس اینکه مبادا در سفرهای هوایی با چنین موضوعی مواجه شوند سفر به طرق دیگری را انتخاب کردند، این موضوع به حدی زیاد بود که سفرهای هوایی را با بحران شدیدی مواجه کرد خصوصا در ایالات متحده، سهام شرکت‌های هوایی به شدت کاهش یافت، با توجه به کاهش پروازها شرکت‌ها مجبور کاهش پرسنل خود کردند و هواپیماهای سفارش‌ شده خود را لغو کردند. 

واکنش ایالات متحده به این حمله‌ها با بهانه آغاز مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه و حمله به افغانستان همراه بود، اتفاقاتی که به قیمت بیخانمان شدن بسیاری از افراد تمام شد، شاید صبح روز یازدهم سپتامبر 2001 هیچکس باور نمی‌کرد این چنین اتفاقی بیافتد و حتی پس از آن هم کسی انتظار نداشت که تاثیر این موضوع زندگی بسیاری از مردم جهان را دگرگون کند.

احتمالا اگر این نقشه عملی نمی‌شد، امروز در جهان آرام تری زندگی می‌کردیم.

 

ارسال نظر