|

پروازهای خالی همچنان ادامه دارد:

۱۸ هزار پرواز غیرضرور تنها توسط یک شرکت!

۱۸ هزار پرواز غیرضرور تنها توسط یک شرکت!

شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ جایگاه‌ها و زمان‌های پروازی، هواپیماهای خود را خالی و بدون مسافر به پرواز در می‌آورند.

با گذشت تقریباً دو سال از همه‌گیری کرونا، پرواز هواپیماهای خالی از مسافر به آلودگی هوا دامن می‌زند. روزانه هزاران هواپیمای خالی یا تقریبا خالی برای حفظ جایگاه‌های فرودگاهی به پرواز در می‌آیند. شرکت‌های هواپیمایی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا باید دست کم از ۸۰ درصد از پروازهای خود را انجام می‌دادند، در غیر این صورت این جایگاه‌ها به نفع رقبا از آن‌ها گرفته می‌شد و به دیگر شرکت‌ها اختصاص می‌یافت. هرچند این میزان در زمان همه‌گیری کاهش یافت اما در حال بازگشت به مقدار قبل است.

یک شرکت هواپیمایی بزرگ فاش کرده است که تنها در زمستان امسال ۱۸ هزار پرواز غیرضروری انجام می‌دهد. این موضوع باعث شد که دوستداران محیط‌ زیست بیش از پیش خواهان بازنگری قوانین فرودگاه‌های اروپا شوند.

چرا خطوط هوایی باید جایگاه‌های فرودگاهی خود را حفظ کنند؟

در زمان‌ همه‌گیری کرونا، باندهای فرودگاهی اساساً پارکینگ هواپیماها بودند. هرچند در حالت عادی، این مکان‌ها برای شرکت‌هایی که برای سهم خود از ترافیک هوایی رقابت می‌کنند، کالای گرانبهایی هستند. به طوری که گروه لوفت هانزا – که شامل خطوط هوایی بروکسل، اتریش ایرلاینز، یورووینگز و سوئیس است – مجبور است هواپیماهای خالی را فقط برای حفظ حق برخاست و فرود خود در فرودگاه های اروپایی به پرواز دربیاورند.

در حال حاضر، شرکت‌های هواپیمایی باید حداقل ۵۰ درصد از پرواز و فرودهای برنامه‌ریزی شده خود را انجام دهند، در غیر این صورت خطر از دست دادن آن‌ها را دارند. این مقدار قبل از شروع همه‌گیری کرونا ۸۰ درصد بود و به ۵۰ درصد کاهش یافت، اما قرار است از پایان مارس تا پایان اکتبر ۲۰۲۲ به ۶۴ درصد افزایش یابد. با اعلام این تغییر در ۱۵ دسامبر، کمیسیون اروپا (EC) اعلام کرد که برآوردهای ترافیک هوایی نشان می‌دهد که آسمان امسال تقریباً تا ۹۰ درضد سال ۲۰۱۹ شلوغ خواهد شد.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) می‌گوید ظرفیت‌های هوایی باید به صورت مناسب بین زمان‌های اوج ترافیک هوایی و زمان‌های عادی تقسیم شوند. این موضوع به شرکت‌های هواپیمایی این امنیت را می‌دهد که تقریباً از یک سال قبل بلیط‌ های پروازهای خود را تبلیغ کنند و به مشتریان این امکان را می‌دهد که بلیط‌ خود را برای هر زمانی رزرو کنند.

این پروازهای غیرضروری به چه میزان آلودگی ایجاد می‌کنند؟

به گزارش تجارت نیوز، پروازهای خالی – یا تقریباً خالی – تنها مختص به شرکت‌ هواپیمایی آلمانی نیست. سایر خطوط هوایی بزرگ از جمله KLM و Air France می‌گویند که برای جلوگیری از این سفرهای غیرضروری به انعطاف‌پذیری بیشتر اتحادیه اروپا برای حفظ جایگاه ترافیک هوایی خود نیاز دارند. هرچند این رفتار منفعلانه اتحادیه اروپا عملاً نقض تعهد اروپا برای کاهش ۹۰ درصدی انتشار کربن از بخش حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰ است.

به گزارش Irish Examiner، از مارس ۲۰۲۰، چندین شرکت هواپیمایی پروازهای خود را برای هفته‌ها صرفاً برای نگه‌داشتن جایگاه‌های خود در فرودگاه‌های سراسر اروپا، ادامه دادند. هرچند در آن زمان، فرودگاه Cork از جابجایی ۱۵ هزار مسافر در روز به تنها ۴۰ مسافر رسیده بود.

کاترین لیوزلی، بنیانگذار No Fly Travel Club می‌گوید:«یک پرواز کوتاه مدت با هواپیمای بویینگ ۷۳۷ تقریباً ۱۸ تن کربن‌ دی اکسید در ساعت منتشر می‌کند – این تقریباً دو برابر کربن دی اکسید تولیدی توسط یک شهروند اروپایی در یک سال تمام است. بنابراین شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها باید یافتن راه‌حل بهتر را در اولویت قرار دهند و توسط دولت‌ها برای انجام این کار تشویق شوند.

 

 

 

منبع: صدای بورس

ارسال نظر