|

زیان صدها میلیون دلاری شرکت امریکن ایر لاینز

زیان صدها میلیون دلاری شرکت امریکن ایر لاینز

سویه اومیکرون روند بهبود درآمد شرکت های هواپیمایی در جهان را به تعویق انداخته است.

آمارها از ضرر چند میلیون دلاری شرکت های هواپیمایی در دوران همه گیری کووید-۱۹ حکایت دارند. این گزارش می افزاید خطوط هوایی شرکت هواپیمایی امریکن ایر لاینز در سه ماهه چهارم سال، ۹۳۱ میلیون دلار ضرر کرد. این در حالی است که پس از گذشت تقریباً دو سال از شروع همه‌گیری کرونا، سویه اومیکرون روند بهبودی درآمد این شرکت را به تعویق انداخته است. این شرکت هواپیمایی روز پنجشنبه اعلام کرد انتظار می‌رود درآمد سه ماهه اول سال در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد کاهش یابد و نسبت به دو سال گذشته فعالیت پروازی کمتری داشته باشد. داگ پارکر، مدیرعامل این شرکت که بهار امسال بازنشسته می‌شود، سال گذشته گفت: با ظهور سویه های جدید کرونا، شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز از دوره‌های پرتقاضای سفر دور شده، زیرا همه گیری کرونا چالشی بی‌سابقه برای توانایی برنامه‌ریزی خطوط هوایی ایجاد کرده است. پارکر و رابرت ایسوم (که در ماه مارس مدیرعامل این شرکت می‌شود)، در یادداشتی خطاب به کارمندان گفتند: "نتایج ما در سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما تاثیر سویه اومیکرون بر زمان بازیابی کامل درآمد تاثیر گذاشته است. "


زیان شرکت هوایی آمریکن ایرلاینز با ضرر نزدیک به ۲.۲ میلیارد دلار در سال گذشته مقایسه می‌شود. بدون احتساب موارد خاص، این شرکت مستقر در فورت ورث تگزاس اعلام کرد که به ازای هر سهم، ۱.۴۲ دلار از دست داده است. بر اساس نظرسنجی شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی فکت ست (FactSet)، تحلیلگران انتظار زیان ۱.۴۶ دلاری به ازای هر سهم را داشتند. درآمد این شرکت ۹.۴۳ میلیارد دلار بوده است که بیش از دو برابر سال قبل و کمی بالاتر از پیش بینی تحلیلگران معادل ۹.۳۴ میلیارد دلار بود. شرکت‌های هواپیمایی شاهد افزایش تقاضا از سوی کسانی بودند که به مناسبت جشن شکرگزاری و همچنین کریسمس قصد مسافرت داشتند، اما در پایان سال به سبب شیوع سویه امیکرون این شرکت‌ها با کمبود کارمند مواجه شدند. همراه شدن طوفان‌های زمستانی با کارکنان بیمار موجب لغو هزاران پرواز در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه شد.

 

یونایتد ایرلاینز نیز از زیان ۶۴۶ میلیون دلاری خبر داده است
این گزارش آمریکن ایرلاینز یک روز پس از آن منتشر شد که یونایتد ایرلاینز نیز از زیان ۶۴۶ میلیون دلاری برای سه ماهه چهارم خبر داد و اعلام کرد افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون موجب کاهش بیشتر پرواز‌ها در مقایسه با پیش بینی‌های سه ماهه نخست امسال شده است. یونایتد لاینز پیش بینی می‌کند که درآمد‌های سه ماهه نخست سال ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد و هزینه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ افزایش یابد. هفته گذشته دلتا ایرلاینز نیز از زیان ۴۰۸ میلیون دلاری خبر داد. اد باستین، مدیر عامل دلتا ایرلاینز، اعلام کرد پیش از ماه فوریه رزروها در هواپیما‌ها بهبود نخواهد یافت، زیرا سویه اومیکرون مجددا تقاضا در سه ماهه نخست سال را تضعیف خواهد کرد. شرکت‌های هواپیمایی امیدوارند که این موج به سرعت عبور کند تا بار دیگر مسافران بتوانند در بهار و تابستان  هواپیما سوار شوند.


هلن بیکر، تحلیلگر شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد سفر‌های داخلی بیش از سطح سفر‌ها در سال ۲۰۱۹ است، اما این ویروس بازگشایی کامل دفاتر را با تاخیر مواجه کرده و مسافران تجاری نمی‌توانند سفر کنند. وی گفت: تردید دائم در خصوص محدودیت‌ها درباره سفر‌های بین المللی یک مشکل مضاعف است. بیکر در یادداشتی برای مسافران نوشت:"مصرف کنندگان برای رزرو قطعی جا برای سفر‌های بین المللی با توجه به ارزیابی مقررات و چگونگی آزمایش‌های کرونا با مشکل مواجه هستند." پیش از آغاز به کار بازار در روز پنجشنبه سهام گروه آمریکن ایرلاینز یک درصد افزایش داشت.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر