|

ایرباس خواستار معافیت تیتانیوم روسیه از تحریم‌های اتحادیه اروپا است

ایرباس خواستار معافیت تیتانیوم روسیه از تحریم‌های اتحادیه اروپا است

در مورد پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین بر صنعت هوانوردی، مانند به کارگیری مجدد هواپیماها در خطوط هوایی و همچنین نبود قطعات یدکی برای تعمیر و نگهداری هواپیماها، تا‌کنون مطالب زیادی گفته شده است. با این حال، تحریم واردات مواد و کامودیتی‌های روسی ممکن است بر صنعت هوافضا و شرکت‌های غرب نیز تاثیر بگذارد.

خطرات ژئوپلیتیک در عرضه مواد

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از سیمپل فلایینگ، هفته گذشته، شرکت سازنده تجهیزات اصلی ایرباس در اروپا از رهبران این اتحادیه خواست اجازه واردات تیتانیوم از روسیه را صادر کنند. در جریان مجمع سالانه سهامداران این شرکت، گیوم فاوری، مدیرعامل ایرباس که اخیرا مجددا به این سمت منصوب شده است، اظهار کرد در حالی که تحریم‌ها در راستای دفاع از ارزش‌ها اعمال می‌شوند، اما گسترش آنها روی عرضه تیتانیوم توسط روسیه اتفاق خوشایندی برای ما نیست.

در همین حال، فیوری در سخنرانی خود گفت ریسک ژئوپلیتیکی در سیاست‌های خرید تیتانیوم ایرباس گنجانده شده است و این شرکت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت از کمبود عرضه آن از خود محافظت می‌کند.  به موازات آن، ایرباس روندی را برای تامین تیتانیوم از منابع جایگزین برای طولانی‌مدت تسریع کرده است. بزرگ‌ترین تامین‌کننده تیتانیوم جهان یک شرکت نیمه دولتی است. روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز در جهان است که در موتورهای هواپیما و جت استفاده می‌شود. آلیاژهای تیتانیوم حدود ۱۴درصد از بدنه هواپیمای ایرباس A۳۵۰ XWB را از نظر وزنی تشکیل می‌دهند.  این رقم برای بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر نیز حدود ۱۵درصد است.برخی از کارخانه‌های ذوب تیتانیوم توسط وی‌اس‌ام‌پی‌او-آویسما، واقع در شهر ورخنیایا سالدا، در حدود ۱۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو، از طریق شرکت اسپانیایی Aernnova Aerospace عرضه می‌شود. وی‌اس‌ام‌پی‌او-آویسما شرکت استخراج معادن فلزات روسی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده تیتانیوم در جهان است. شرکت وی‌اس‌ام‌پی‌او-آویسما دارای عملیات در کشورهای اوکراین، انگلستان، سوئیس، آلمان و ایالات متحده است. این شرکت که ۲۵ درصد آن متعلق به شرکت هوافضای دولتی روستخ است، حدود نیمی ‌از نیاز تیتانیوم ایرباس و حدود یک‌سوم از نیاز بوئینگ را تامین می‌کند. روستخ یک ابرشرکت روسی برای کمک به توسعه، تولید و صادرات محصولات صنعتی با فناوری پیشرفته و یک شرکت هلدینگ دولتی است که مقر آن در مسکو است.  با این حال، این هواپیماساز آمریکایی می‌گوید از ماه گذشته خرید تیتانیوم از روسیه را به حالت تعلیق درآورده است. سخنگوی ایرباس در حالی که از اظهار نظر درباره آخرین زمان دریافت تیتانیوم از روسیه توسط این شرکت خودداری کرد، بیانیه‌ای را با رویترز به اشتراک گذاشت. در این بیانیه آمده است: ایرباس تحریم‌ها را به طور کامل اعمال می‌کند و به اجرای کامل آن ادامه خواهد داد. تحریم‌های تیتانیوم روسیه به سختی به این کشور آسیب وارد می‌کند، زیرا تنها بخش کوچکی از درآمدهای صادراتی آن را شامل می‌شود، اما این تحریم‌ها به کل صنعت هوافضا در سراسر اروپا آسیب زیادی وارد می‌کنند.

 

 

ذخیره تیتانیوم توسط «سافران»

در همین حال، سازنده موتور فرانسوی Safran از مدت‌ها قبل در حال ذخیره‌سازی تیتانیوم بوده و در تلاش است تا اتکای خود به ارائه‌دهنده روسی را کاهش دهد. سافران شرکت هوافضا و صنایع جنگ‌افزاری فرانسوی است که در زمینه طراحی و ساخت موتور هواگرد، موتور موشک، تجهیزات الکترونیکی، ادوات نظامی، سامانه‌های اویونیک، سامانه‌های ناوبری، ماهواره و دستگاه‌های امنیتی فعالیت می‌کند. گروه سافران در سال ۲۰۰۵ با ادغام بخش هوافضای شرکت اسنِکما و بخش تجهیزات امنیتی شرکت ساژم تاسیس شد. در پایان ماه فوریه، اولیویه آندریس، مدیر اجرایی این شرکت اظهار کرد که سافران تا چند ماه ذخیره کافی برای تیتانیوم موردنیاز خود را دارد. تهاجم نظامی‌ روسیه به اوکراین هیچ نشانه‌ای از پایان ندارد. به نظر می‌رسد آنچه جهان امیدوار بود طی ماه‌ها به پایان برسد، ممکن است سال‌ها به طول بینجامد، با تلفات بی‌شماری که برای زندگی، خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری اوکراین خواهد داشت و همچنین تاثیرات غیرقابل سنجشی بر سلامت روانی نسل‌های آینده بر جای خواهد گذاشت. این در حالی است که پیامدهای مالی پس از تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه نیز اقتصاد این کشور را چندین دهه به عقب برگرداند. باید دید این بحران چه پیامدهای گسترده‌تری برای صنعت هوافضا خواهد داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر