|

وصول نیمی از مطالبات وزارت نفت از شرکت‌های هواپیمایی

وصول نیمی از مطالبات وزارت نفت از شرکت‌های هواپیمایی

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از وصول ۵۰ درصد مطالبات وجوه مربوط به فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی و تغییر شیوه فروش سوخت از اعتباری به پیش‌خرید در دولت سیزدهم خبر داد.

علی‌اکبر عرب‌عامری با تشریح اقدام‌های انجام‌شده در مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای دولت سیزدهم اظهار داشت: نرخ فروش هوایی را دولت مشخص می‌کند که در بحث هواپیماهای خارجی، مطابق مصوبات خودمان اعلام می‌شود. برای نمونه قیمت سوخت ATK در داخل ۶۰۰ تومان و برای هواپیماهای خارجی در دوره مورد بررسی ۲۴ تومان بوده است. درآمد حاصل از تمامی این موارد مستقیم به خزانه واریز می‌شود و هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و دولت از آن منابع مصرف می‌کند.

عرب‌عامری درباره وصول مطالبات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در دو سال گذشته بیان کرد: با توجه به اینکه بحث فروش سوخت در شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت اعتباری است، از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم، وصول این مطالبات در دستور کار قرار گرفت. 

 

وی عمده بدهکاران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را شرکت‌های زیرمجموعه نفتی، نیروگاه‌ها، نیروهای مسلح و شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد و افزود: سال ۱۴۰۰، شرکت‌های هواپیمایی بالغ بر ۱,۴۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتند که همچنان با شیب تندی در حال افزایش بود، اما از یک سال و نیم گذشته، علاوه بر اینکه این بدهی‌ها افزایش نیافته، بلکه ۵۰ درصد مطالبات وصول شده و علاوه بر آن پیش‌پرداخت نیز برای مصرف ماهانه شرکت‌های هواپیمایی انجام شده است، بنابراین سبک فروش از اعتباری نه به نقدی، بلکه به پیش‌خرید تغییر یافته است.

عرب‌عامری در پایان گفت: بیشترین مطالبات ما از شرکت‌های تابع نفت و پس از آن شرکت‌های هواپیمایی بود که با مشخص شدن نرخ‌ها برای شرکت‌های نفتی و خرید در محل، هم‌اکنون هواپیمایی‌ها در رتبه اول قرار گرفته‌اند. تسویه بدهی نیروهای مسلح نیز از محل منابع تخصیص یافته در بودجه سال ۱۴۰۰ در حال تسویه و حل‌وفصل است.

منبع: وزارت نفت

ارسال نظر