|

مرگ ابدی فضاپیمای هندی در قطب جنوبی ماه

مرگ ابدی فضاپیمای هندی در قطب جنوبی ماه

دانشمندان احتمال می‌دهند فرودگر قمری ویکرام هند در نزدیکی قطب جنوی ماه برای همیشه مرده باشد.

ماه گذشته هند با اجرای موفق ماموریت چاندرایان ۳، توانست اولین کشوری باشد که فرودگرش را در نزدیکی قطب جنوب ماه نشانده است. پس از چند روز، کاوشگر و ماه‌نورد هند، در خواب عمیقی فرو رفتند و اکنون به نظر می‌رسد که دیگر بیدار نخواهند شد. 

روبات‌ها در اوایل سپتامبر به خواب رفتند - زمانی که شب روی ماه فرا رسید و باتری‌هایشان خالی شد. روز بعدی قمری در ۲۲ سپتامبر آغاز شد و سازمان تحقیقات فضایی هند امیدوار بود که این دو فضاپیما که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، با طلوع خورشید روی ماه و شارژ مجدد پنل‌های خورشیدیشان، دوباره بیدار شوند.

متاسفانه کاوشگر ویکرام و ماه‌نورد پراگیان به پیام مرکز کنترل ماموریت پاسخ ندادند. تلاش‌های بیشتر برای بیدار کردن آن‌ها در روز دوشنبه ناموفق بود و دانشمندان به بی‌بی‌سی گفتند که احتمال بیدار شدن دوباره فرودگر تاریخی با گذشت هر ساعت، کم و کمتر می‌شود. البته بعید بود که این دو روبات، در برابر سرمای ماه مقاومت کنند. 

نیویورک تایمز گزارش داد که فناوری کاوشگر و ماه‌نورد برای مقاومت در برابر دمای شبانه ماه طراحی نشده‌اند. دمای شب در ماه به گفته ناسا می‌تواند تا ۳۳۴- درجه فارنهایت یا حدود ۲۰۳- درجه سانتیگراد برسد.

این مقاله در اصل توسط «Business Insider» منتشر شده است.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر