|

کهگیلویه و بویر احمد همچنان چشم انتظار یک بالگرد امداد

کهگیلویه و بویر احمد همچنان چشم انتظار یک بالگرد امداد

سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از سقوط هلی کوپتر اورژانس در تیر سالجاری، با رایزنی های مستمر در حال تامین بالگرد امدادی هستیم.

تنها بالگرد اورژانس هوایی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ به همراه تکنسین‌ها و کادر پروازی در حال فرود در روستای "سرآسیاب" دهستان" آجم" از توابع بخش "دیشموک" استان سقوط کرد.

"محمدامین نیکویی"  اظهار کرد: همکاری با شرکت "هلی کوپتری ایران" بدلیل سقوط بالگرد امدادی سابق استان در تیر سالجاری پایان یافت و پیگیری ها برای تامین جایگزین ادامه دارد اگرچه با چالش های مواجه هستیم.

نیکویی با اشاره به تخصیص اعتبار برای تامین بالگرد هوایی استان گفت: مشکلی در این مورد نداریم و پشتیبانی در سطح ملی وجود دارد اگرچه نیازمند رایزنی بیشتر است.

وی استقرار بالگرد جدید در استان را نیازمند تامین زیرساخت های جدید دانست و ادامه داد: در استان آشیانه خاص تحت نظر اورژانس استان نیست که باید تامین شود.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان نداشتن پایگاه و آشیانه ملکی را از چالش های اورژانس هوایی استان دانست و گفت: برخلاف خیلی از استان های کشور، دانشگاه علوم پزشکی استان از این پایگاه اختصاصی محروم است و در گذشته از ظرفیت فرودگاه یاسوج با پرداخت اجاره ماهانه استفاده شد.

نیکویی در پاسخ به تامین بالگرد نو برای استان گفت: بالگردهای خدمات رسانی در کشور همه کارکرده و قدیمی هستند اما در تلاش هستیم متناسب با نیازها و وضعیت توپوگرافی استان بالگرد مورد نیاز تامین شود.

وی به وضعیت کوهستانی و پراکندگی روستاهای استان اشاره کرد و گفت: بیش از یک هزار و ۷۰۰ روستا به همراه ۷۰ نفر جمعیت عشایر در سراسر مناطق استان مستقر هستند که نیازمند تامین "پَد" یا محل مناسب فرود و نشستن بالگردهای هوایی در استان داریم تا از هر گونه خطرات و حوادثی برای بالگرد جلوگیری شود.

مهمترین مانع جدی تامین بالگرد هوایی استان را سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان،شرکت های هلی کوپتری دانست و گفت: شرکت های بالگردی در استان دغدغه کوهستانی و صعب العبور مناطق استان و خطرات تهدید کننده سلامت بالگرد را مطرح می کنند اگرچه ما پیگیر رضایت آنها هستیم.

خودروی های اورژانس استان فرسوده و پاسخگوی نیازها نیستند

نیکویی گفت: حدود ۶۰ آمبولانس در ۵۲ پایگاه اورژانسی پاسخگوی نیازها نیستند و نیازمند ۲۰ خودروی اورژانس دیگر در استان هستیم چرا که به ازای هر سه پایگاه اورژانس یک آمبولانس پشتیبان باید موجود باشد.

وی علاوه بر تامین خودرو، تجهیز و توسعه پایگاه های اورژانس را برشمرد و گفت: پنج پایگاه اورژانسی استان کانکسی هستند که لازم است ساختمانی مناسب مجهز داشته باشیم.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان ایجاد پایگاه های جدید اورژانس را بر اساس شاخصی هایی ملی برشمرد و یادآور شد: از قبل مجوز ۱۹ پایگاه اورژانسی در استان دریافت شد که امیدواریم در آینده نزدیک تامین و راه اندازی شوند.

کهگیلویه و بویراحمد؛ استانی کوهستانی و دارای جمعیت روستایی و عشایری فراوان ساکن در نقاط دور افتاده و سخت گذر، نیاز حیاتی به اورژانس هوایی دارد.

حدود ۴۲ درصد جمعیت استان ساکن روستا، از طرفی پراکندگی زیاد روستاها در استان خدمات رسانی را با مشکل مواجه می کند و همه مسولان استان در تلاش هستند که این نیاز ضروری استان تا قبل از فرا رسیدن فصل زمستان تامین شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر