|

سفر ۶ میلیون ایرانی به ترکیه در مقابل سفر ۱۰ هزار ترکیه‌ای به ایران

سفر ۶ میلیون ایرانی به ترکیه در مقابل سفر ۱۰ هزار ترکیه‌ای به ایران

سالانه 6 میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند، در حالی که کمتر از ۱۰ هزار شهروند ترکیه‌ای آن هم به دلایل بازرگانی به ایران می‌آیند.

میزگرد «راه‌های رفع موانع گردشگری در استان آذربایجان‌شرقی» به همت خانه توسعه آذربایجان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

رحیم حیدری؛ دبیر میزگرد «راه‌های رفع موانع گردشگری در استان آذربایجان‌شرقی در ابتدای این نشست با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت و خدمات، ویژگی‌هایی دارد که هیچ یک از صنایع ندارند و بسیاری از کشورها از آن به عنوان گذرنامه توسعه یاد می‌کنند.

وی جایگزین ناپذیری سفر، صادرات نامرئی، نرخ تولید شغل، صنعت صلح، بزرگترین صنعت دنیا، صنعت حامی فقرا، تنها مزیت نسبی ایران و تنها گذرنامه رشد و توسعه ایران را از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد اقتصاد گردشگری در کشورمان دانست.

سفر ۶ میلیون ایرانی به ترکیه در مقابل سفر ۱۰ هزار ترکیه‌ای به ایران

در بخش دیگری از این میزگرد، وی با اشاره به گردشگری ترکیه و مقایسه آن با ایران گفت: سالانه شش میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند، در حالی که کمتر از ۱۰ هزار شهروند ترکیه‌ای آن هم به دلایل بیزینسی به ایران می‌آیند. قطعا اگر شهروندان ترکیه‌ای نسبت به ایران، شناخت بهتری داشته و زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشترک را بدانند، سفر به ایران برایشان جذاب خواهد بود.

حیدری، برگزاری تور گردشگری با سه مقصد تبریز، استانبول و باکو و تشکیل اتحادیه‌های تشابهات فرهنگی و زبانی میان کشورهای منطقه را از جمله راه‌های توسعه گردشگری در تبریز دانست.

ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان از نظر جاذبه های گردشگری و پنج کشور اول جهان از نظر جاذبه‌های طبیعی

ابوالفضل قنبری؛ استاد دانشگاه در ادامه این نشست اظهار کرد: ما جزو ۱۰ کشور اول جهان از نظر جاذبه های گردشگری و پنج کشور اول جهان از نظر جاذبه‌های طبیعی هستیم، اما در زمینه جذب توریست همواره در میانه‌ها یا پایین جدول قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: ما برای توسعه باید چرخش و گردش آزاد اطلاعات داشته باشیم و تصمیم‌گیرها باید نوع نگرش خود را در بسیاری از مسائل تغییر بدهند. ما باید تعامل خود را با کشورهای همجوار افزایش داده و همچنین با تجهیز زیرساخت‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی توسعه گردشگری، شرایط را مساعدتر کنیم.

قنبری با بیان این‌که استان آذربایجان‌شرقی و ایران از نظر کمی و کیفی در زمینه زیرساخت‌ها و توزیع متقارن با مشکل مواجه است، اظهار کرد: رابطه معنی‌داری بین زیرساخت‌های گردشگری و توسعه یافتگی شهرستان‌ها وجود دارد.

 

ارسال نظر