|

خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۴ چه تاثیری بر طبیعت خواهد گذاشت؟

خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۴ چه تاثیری بر طبیعت خواهد گذاشت؟

در حالی که انسان‌ها از عظمت خورشید گرفتگی کامل که در ۸ آوریل ۲۰۲۴ در چندین ایالت امریکا رخ می‌دهد، لذت خواهند برد، این رویداد آسمانی را گیاهان و حیوانات نیز شاهد خواهند بود و به همین دلیل، پروژه Eclipse Soundscapes ناسا تصاویر و صدا‌های یک خورشید گرفتگی کامل را رصد و مقایسه خواهد کرد تا به بشر اجازه دهد درک بهتری از تأثیر چنین رویداد‌هایی بر حیات وحش داشته باشد.

کلسی پرت، هماهنگ‌کننده ارتباطات پروژه Eclipse Soundscapes، در بیانیه‌ای اعلام کرد: کسوف اغلب به عنوان یک رویداد بصری در نظر گرفته می‌شود، چیزی که شما می‌بینید. ما می‌خواهیم نشان دهیم که کسوف را می‌توان به روشی چندحسی از طریق صدا، احساس و سایر اشکال مشاهده مطالعه کرد.

خورشید گرفتگی کامل، مانند آنچه در ۸ آوریل رخ خواهد داد، به این دلیل رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید به گونه‌ای در یک راستا قرار گرفته اند که ماه مستقیماً از مقابل ستاره ما عبور می‌کند و قرص خورشید را از دید ما مسدود می‌کند.

 اما از آن جایی که ماه نسبتاً به زمین نزدیک است، موقعیت آن در آسمان از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، به این معنی که ماه گرفتگی فقط در مناطق خاصی قابل مشاهده است و حتی در مناطقی که ماه گرفتگی قابل مشاهده است، درجه‌ای که ماه خورشید را می‌پوشاند می‌تواند متفاوت باشد.

گفته می‌شود مناطقی که در زمان خسوف شاهد پوشیده شدن کامل خورشید توسط ماه خواهند بود در مسیر خسوف کامل قرار دارند و در این مناطق آسمان تاریک می‌شود. در حالی که ممکن است ستارگان در آسمان قابل مشاهده باشند، به نظر می‌رسد که غروب شده است، و تاریک شدن خورشید همچنین باعث کاهش دما می‌شود.

این "غروب کاذب" ماه گرفتگی با رفتار‌های عجیب حیوانات همراه بوده است، مانند توقف آواز پرندگان، حشراتی مانند ملخ‌ها و جیرجیرک‌ها و بازگشت زودهنگام زنبور‌ها به کندوها.

همانطور که خورشید گرفتگی ۲۰۲۴ از آسمان حدود ۳۰ میلیون نفر در آمریکای شمالی می‌گذرد، این فرصت را برای انجام برخی علوم شهروندی و بررسی چگونگی فریب حیات وحش توسط این رویداد برای تغییر روال معمول روزانه آن‌ها فراهم می‌کند.

پروژه Eclipse Soundscapes مطالعه مشابهی را شبیه سازی کرده که پس از خورشید گرفتگی کامل در سال ۱۹۳۲، که از مناطق شمال شرقی ایالات متحده و کانادا گذشت، اما در حالی که این آزمایش حدود ۵۰۰ مشاهدات را از عموم جمع آوری کرد، این تلاش جدید جاه طلبانه‌تر است.

پروژه Eclipse Soundscapes از فناوری مدرن برای جمع‌آوری مشاهدات، مانند ضبط‌های صوتی، در طول ماه‌گرفتگی استفاده می‌کند و شرکت‌کنندگان نیز گزارش‌های مکتوب از آنچه در طول رویداد دیده، شنیده یا احساس شده است، می‌سازند.

یکی از اهداف این پروژه این خواهد بود که متوجه شود حیواناتی که در طول روز بیدار هستند در مقابل حیواناتی که در شب فعال هستند، چگونه واکنش نشان می‌دهند، به عنوان مثال، محققان پروژه می‌خواهند بدانند که آیا حیوانات روزانه یا شبانه در طول ماه گرفتگی آوازشان کم و زیاد می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر