گفتوگوی اعضای کمیسیون عمران مجلس با «کننیوز» درباره فرسودگی و قطعی رادارهای فرودگاه مهرآباد؛
رضایی: از کوچکترین جزییات در حوزه ایمنی هوانوردی چشم پوشی نمیکنیم/ نجفی: از رییس سازمان هواپیمایی پاسخ میخواهیم!

سیستم راداری فرودگاه مهرآباد به دلیل فرسودگی و عدم نوسازی مناسب، دچار مشکلات و بعضا حتی قطعیهای موقتی شده که تنها در برخی موارد، موضوع رسانهای شده است.
به گزارش خبرنگار کن نیوز، در ماههای اخیر، سیستم راداری فرودگاه مهرآباد به دلیل فرسودگی و عدم نوسازی مناسب، دچار مشکلات و بعضا حتی قطعیهای موقتی شده که تنها در برخی موارد، موضوع رسانهای شده است.
برای مثال، در یک مورد، سیستم راداری مهرآباد به مدت بیش از سه ساعت غیرقابل استفاده بود و کنترلرها مجبور شدند به صورت دستی پروازها را هدایت کنند. این وضعیت به دلیل عدم اعتماد به سیستم راداری و مشکلات فنی آن به وجود آمده بود.
در همین راستا، در آذرماه ۱۴۰۳، بهدنبال قطع عملکرد سامانه راداری فرودگاه مهرآباد، زینب قیصری، نماینده مردم تهران در مجلس، با طرح پرسشی در خصوص مشکلات عملکردی این سامانه و مخاطرات پیشآمده به دلیل فرسودگی و عدم نوسازی این سیستم، ضمن تذکر اکید به وزیر راه و شهرسازی، فرزانه صادق را مکلف به حضور در کمیسیون عمران مجلس جهت پاسخگویی به مردم کرد.
اما حتی قول حل مشکل توسط وزیر ظاهرا هنوز نتیجه اثربخشی برای پیگیری چنین موضوع مهمی که با ایمنی مسافران و جان آنها در ارتباط است، نداشته به طوری که اخیرا یک کنترلر فرودگاه مهرآباد در کانال تلگرامی شخصی خود نوشت: «رادار مهرآباد بیش از سه ساعت از نگاه ما رفت، چون غیر قابل اعتماد بود و حدود سه ساعت امکان استفاده از رادار نبود.» وی با اشاره به سختی کار کنترلرها پس از این گونه رخدادها که به گفته او مشکلی قدیمی است، اظهار کرد: «چه زمانی این معضل برطرف می شود و اتوماسیون برای فرودگاه مهرآباد خریداری خواهد شد؟»
خبرنگار کن نیوز، برای بررسی ابعاد جدید این موضوع به سراغ اعضای کمیسیون عمران مجلس رفت و از آنها درباره جزییات پیگیریهای جدید مجلس در زمینه مشکلات سیستم راداری فرودگاه مهرآباد پرسید.
محمدرضا رضایی؛ رییس کمسیون عمران مجلس در این باره به خبرنگار ما گفت: درخصوص قطعی یک ساعت و نیم رادارهای فرودگاه مهرآباد که در چند روز گذشته اتفاق افتاد باید بگویم که بنده از طرف مجلس به ماموریت خارج از کشور رفته بودم و اطلاعی از این موضوع ندارم.
وی در خصوص تدابیر مجلس برای عدم تکرار این موضوع گفت: حدود سه هفته قبل، ما اعضای کمسیون عمران مجلس در فرودگاه امام خمینی جلسه ای ترتیب دادیم و در خصوص پروژه های عمرانی و موضوعات مربوط به هوانوردی با مدیر و معاونین فرودگاه و معاون حمل و نقل وزیر جلساتی داشتیم و تصمیماتی نیز اتخاذ کردیم.
رییس کمسیون عمران مجلس اظهار کرد: طی این جلسات، مسایل ایمنی در حوزه هوانوردی جزو اصلی ترین دستور کارها در حوزه حمل نقل هوایی مجلس قرار گرفت.
رضایی ادامه داد: ما از کوچکترین جزییات در حوزه ایمنی هوانوردی چشم پوشی نمیکنیم؛ علی الخصوص نوسازی ناوگان هوایی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و تمام قوای خود را در این زمینه بسیج میکنیم. البته در پیگیری یک سری از این موارد، مجلس نیازمند اخذ مجوز و بودجه از سمت دولت است.
ابراهیم نجفی، نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس نیز در گفتوگو با "کن نیوز" متذکر شد: «بنده شخصاً در جریان این قطعی رادار نبودم اما برای بررسی و حل این مسئله، نیاز هست که مسوولین امر در مجلس حضور پیدا کنند و در این زمینه توضیحات لازم رو ارائه بدهند. منتها جلسه مربوطه هنوز برگزار نشده و به همین دلیل در حال حاضر نمیتوانم اطلاعات دقیقتری ارائه بدهم.»
به گزارش کن نیوز، سیستم راداری یکی از حیاتیترین و کلیدیترین زیرساختهای هر فرودگاه بینالمللی به شمار میآید که نقش بسزایی در تضمین ایمنی و سلامت جان مسافران ایفا میکند. قطعی یا اختلال در عملکرد این سامانه به هیچ عنوان قابل قبول نیست، بهویژه در فرودگاهی با اهمیت و جایگاه فرودگاه مهرآباد، که به عنوان دروازه اصلی هوایی پایتخت، مسئولیت حفظ امنیت پروازها بر عهده آن است.
از این رو، انتظار میرود مدیران و مسئولان ذیربط به صورت فوری و جدی نسبت به رفع مشکلات فنی و مدیریتی مرتبط با سیستم راداری اقدام کنند تا از تکرار چنین مشکلاتی و نگرانیهای جدی مرتبط به آن جلوگیری به عمل آید و استانداردهای ایمنی در بالاترین سطح ممکن حفظ گردد. سلامت و امنیت مسافران باید همواره در اولویت قرار گیرد و هیچگونه کوتاهی در این زمینه پذیرفته نخواهد بود.
ارسال نظر