جتهای ۶ ساله در گورستان اسپانیا؛ بحران موتورهای GTF ایرباس

جتهای نو و مدرن ایرباس که قرار بود آسمانها را تسخیر کنند، بهخاطر بحران بیسابقه در تأمین و تعمیر موتورهای GTF شرکت پرت اند ویتنی، اکنون در فرودگاههای اسپانیا زمینگیر شده و بهجای پرواز، به گورستان موتورهای آسیبدیده تبدیل شدهاند؛ بحرانی که بازار هوانوردی را به بازاری عجیب برای خرید و فروش قطعات موتوری بدل کرده است.
کن نیوز| جتهای نو که باید آسمانها را فتح کنند، حالا در فرودگاههای اسپانیا به گورستان موتورهای مشکلدار تبدیل شدهاند. موتورهای GTF ایرباس، به دلیل ترکخوردگی احتمالی قطعات، صدها هواپیما را زمینگیر کرده و قطعاتشان بیش از خود جتها ارزش پیدا کرده است. بحران کمسابقهای که بازار هوانوردی را به یک بورس موتورهای اوراقی تبدیل کرده است.
نمونه بارز بحران موتورهای جت، جت ایرباس A۳۲۱neo است که تنها پس از شش سال پرواز به دلیل نقص در موتور GTF ساخت شرکت پرت اند ویتنی در فرودگاه کاستلون اسپانیا اوراق شد. این موتورها به دلیل ترکخوردگی احتمالی قطعات ناشی از نقص پودر فلزی، بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ موتور تا سال ۲۰۲۶ باید بازرسی و تعمیر شوند.
طبق دادههای شرکت Cirium، حدود یکسوم از ناوگان ایرباس مجهز به موتور GTF، یعنی ۶۳۶ فروند، زمینگیر یا در انبار هستند، در حالی که تنها ۴٪ جتهای مجهز به موتورهای رقیب CFM با چنین وضعیتی مواجهاند.
این بحران باعث شده مالکین و شرکتهای تخصصی به جای ادامه پرواز جتها، موتورهای آنها را جدا کرده و قطعات یدکی ارزشمند را به فروش یا اجاره برسانند. در نتیجه، هواپیماهایی که باید دهها سال پرواز میکردند، تنها پس از چند سال به انبار یا اوراق میروند و بازار هواپیما به بازاری شبیه بورس برای موتورهای مشکلدار تبدیل شده است.
ارسال نظر