|

ایرتور‌ با بدهی ۵۰۰ میلیاردی ۳۴ میلیارد تومان فروخته شد

الزام خریدار به تسویه بدهی
ایرتور‌ با بدهی ۵۰۰ میلیاردی ۳۴ میلیارد تومان فروخته شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ایرتور روز واگذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و سازمان خصوصی‌سازی با لحاظ این بدهی، قیمت فروش را ۳۴ میلیارد تومان ‌‌اعلام کرد و خریدار طبق قرارداد، پرداخت این ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی را متقبل شد.

مقصود اسعدی سامانی درباره واگذاری شرکت هواپیمایی ایرتور به بخش خصوصی و تشریح جزئیات این واگذاری‌، اظهار داشت: ‌‌شرکت هواپیمایی ایرتور در زمان واگذاری، ابتدا از سوی سازمان خصوصی‌سازی به شرکت تعاون چندمنظوره هسا‌یار واگذار شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اد‌امه داد:ان زمان شرکت هسایار نتوانست اقساط خود را به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کند در نتیجه طبق مقررات سازمان خصوصی سازی و طبق قرارداد بین این سازمان و شرکت هسایار، سازمان خصوصی‌سازی ایرتور را پس گرفت.

وی افزود: پس از آن که سازمان خصوصی‌‌سازی ایرتور را از هسایار پس گرفت، آن را به مزایده گذاشت، 3 مرتبه این شرکت هواپیمایی برای فروش در آگهی روزنامه قرار گرفت و عرضه شد، اما خریداری پیدا نشد و نهایتاً در مرحله چهارم بخش خصوصی متقاضی خرید این شرکت شد و آن را خریداری کرد.

ایرتور با 500 میلیارد تومان بدهی فروخته شد/ قیمت واگذاری در واقع 534 میلیارد تومان‌

اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ ۳۴ میلیارد تومان برای خرید این شرکت هواپیمایی رقم ناچیزی نبود؟‌ توضیح داد: حدود چهار سال پیش، زمانی که بخش خصوصی ایرتور را خریداری کرد، این شرکت هواپیمایی هم دارایی داشت و هم بدهی، ‌آن زمان شرکت هواپیمایی ایرتور بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و سازمان خصوصی‌سازی با لحاظ این رقم بدهی، قیمت فروش را ۳۴ میلیارد تومان ‌‌اعلام کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: به هر حال خریدار طبق قرارداد، پرداخت این ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی را هم متقبل می‌شد که با احتساب این بدهی در واقعایرتور با قیمت ۵۳۴ میلیارد تومان به فروش رفت.

* ‌ایرتور به چند نهاد و ارگان بدهی انباشته داشت

وی بیان کرد:‌ بدهی‌های انباشته ایرتور چند نوع بود، یکی بابت تسهیلات خرید هواپیماهای توپولوف که زمین‌گیر شد، بود، این شرکت هواپیمایی همچنین بدهی‌هایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تامین اجتماعی، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان امور مالیاتی و غیره داشت.

اسعدی سامانی اضافه کرد: حتی ساختمانی که دفتر اصلیایرتور در آنجا قرار داشت، به دلیل عدم پرداخت اقساط در رهن بانک بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه با احتساب این بدهی‌ها نرخ واگذاری آن زمان 34 میلیارد تومان اعلام شد، ادامه داد:‌ حدود چهار سال پیش سازمان خصوصی سازی این شرکت هواپیمایی را واگذار کرد، آن زمان با توجه به نرخ ارز که قیمت معقولی بود، این قیمت‌گذاری انجام شد، این ارزش‌گذاری هم توسط کارشناسان ‌رسمی سازمان خصوصی سازی و با لحاظ بدهی‌ها ‌استخراج شد.

* تسویه بخشی از بدهی انباشته ایرتور/ خریدار 34 میلیارد تومان را تسویه کرده است

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی ایرتور امروز تسویه شده است، اضافه کرد: کل مبلغ ۳۴ میلیارد تومان از سوی خریدار به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شده است.

اسعدی سامانی افزود: همچنین بخش عمده‌ای از بدهی‌های ایرتور به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان تامین اجتماعی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان امور مالیاتی پرداخت شده است و سررسید بخشی از بدهی‌ها هم ‌در آینده نزدیک خواهد بود.

* ناوگان و کارکنان ایرتور پس از خصوصی‌سازی 2 برابر شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: در زمان واگذاری ایرتور، این شرکت هواپیمایی ۵ فروند بوئینگ ام دی داشت که سه فروند آن زمین‌گیر و معطل قطعه بود ‌فقط دو فروند هواپیمای عملیاتی در این شرکت وجود داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایرتور در زمان واگذاری ‌۶۵۰ نفر پرسنل و کارمند داشت اما امروز ‌بیش از یک‌هزار نفر کارمند در این شرکت خصوصی فعالیت می‌کنند.

اسعدی سامانی اظهار داشت: در حال حاضر هر پنج فروند بوئینگ ام دی در شرکت ایرتور فعال است ضمن آنکه پنج فروند ایرباس ۳۰۰- ۶۰۰ هم توسط این شرکت هواپیمایی خریداری شده است که در حال حاضر دو فروند آن عملیاتی است و سه فروند آن به زودی وارد ناوگان می‌شود که هر کدام ۲۸۰ صندلی دارد و به صندلی های پروازی ناوگان هوایی کشور اضافه کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: همچنینایرتور دو فروند ایرباس ۳۱۰ خریداری کرده است که ۲۵۰ صندلی‌ دارد و به زودی وارد ناوگان عملیاتی کشور خرید می شود، همچنین این شرکت‌ یک فروند ایرباس ۳۲۰ خریداری کرده است که‌ ۱۷۰ صندلی پروازی دارد.

شرایط واگذاری ایرتور در سازمان خصوصی‌سازی به صورت قانونی تعریف و اجرا شد

وی افزود: تجربه نشان داده است شرکت‌هایی‌ که خصوصی‌ می‌شوند یا با تعدیل نیرو مواجه می‌شوند و یا فعالیت تخصصی آهن شرکت دچار خدشه می‌شود ‌اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم در این مدت ایرتور رشد مناسبی داشته است و ناوگان و نیروهای عملیاتی خود را به دو برابر افزایش داده است.

اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه ضرورت ‌دارد اظهار نظرها در خصوص مباحث اقتصادی در واگذاری شرکت‌ها‌ به صورت تخصصی بررسی شود، تأکید کرد: ‌همه شرایط واگذاری ایرتور در سازمان خصوصی‌سازی به صورت قانونی تعریف و اجرا شده است و امروز هم این ایرلاین تابع ضوابط سازمان هواپیمایی کشوری در حال فعالیت است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: با احتساب بدهی‌، این شرکت هواپیمایی با قیمت آن روز فروخته شده است و اینکه فقط به رقم ۳۴ میلیارد تومان برای واگذاری استناد می‌شود، اصلاً منطقی نیست.

منبع: فارس

ارسال نظر