|

فرود بدون چرخ پرواز 215 هما در مهرآباد

دلایل اولیه سانحه فوکر100 ایران ایر در مهرآباد

دلایل اولیه سانحه فوکر100 ایران ایر در مهرآباد

نقص فنی نشت در سیستم هیدرولیک، عامل باز نشدن ارابه های فرود هواپیمای فوکر100 هما به علامت ثبت EP-IDG بوده است پرواز 215 ایران ایر در مورخ 28 اسفند 97، جزیره قشم را با 24 مسافر و 9 کادر پروازی به مقصد تهران ترک کرده بود اما بهنگام تقرب به فرودگاه مهرآباد، خلبان متوجه می شود که چرخ های هواپیما باز نمی شوند. علت آن نشت سیال هیدرولیکی از سیستم شماره یک بوده است.

نقص فنی نشت در سیستم هیدرولیک، عامل باز نشدن ارابه های فرود هواپیمای فوکر100 هما به علامت ثبت EP-IDG بوده است

پرواز 215 ایران ایر در مورخ 28 اسفند 97، جزیره قشم را با 24 مسافر و 9 کادر پروازی به مقصد تهران ترک کرده بود اما بهنگام تقرب به فرودگاه مهرآباد، خلبان متوجه می شود که چرخ های هواپیما باز نمی شوند. علت آن نشت سیال هیدرولیکی از سیستم شماره یک بوده است.

بعد ازآن خلبان پرواز اقدام به انجام روش های جایگزین (دستی) برای پایین دادن ارابه های فرود می کند که این تلاش نیز نتیجه نمی دهد.

پس از این، کروی پروازی اعلام وضعیت اضطراری نموده و با قرار گرفتن در هلدینگ و کاهش میزان سوخت، آماده فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد تهران می گردد.

در ساعت 21:35 به وقت محلی، خلبان هواپیما را در باند 29 چپ فرود آورده و پس از توقف هواپیما نسبت به تخلیه اضطراری مسافران اقدام می کنند.

خوشبختانه با تلاش کروی پروازی و عوامل امدادی فرودگاه، به هیچ یک از مسافران آسیب نرسیده و همه سرنشینان به سلامت به ترمینال منتقل شده اند.

با اقدامات واحد ایمنی و آتش نشانی فرودگاه، جرقه های ناشی از اصطکاک بدنه با باند پرواز، با ریختن فوم و آب مهار شده است.

با وقوع سانحه، عملیات پروازی در مهرآباد به مدت یک ساعت متوقف گردیده و پس از هماهنگی های لازم، باند 29 راست برای پروازها عملیاتی گردیده است.

با استفاده از تجهیزات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و تلاش مهندسان و کارکنان مربوطه، هواپیما در نیمه های شب به پارکینگ جنوبی مهرآباد منتقل شد و روز بعد، روی جک قرار گرفته و پس از باز کردن ارابه های فرود، به صورت نرمال تا آشیانه مرکزی هما کشیده شد. (towing) و همزمان بار مسافران تخلیه و در اختیار مالکان آنها قرار گرفته است.

هواپیمای مذکور ساخت سال 1991 بوده و  اخیراً تحت چک سنگین C و چک دوره ای A06 بوده است.

علت این سانحه در دست بررسی کارشناسان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری است.

منبع: سازمان هواپیمایی کشوری

 

 

ارسال نظر