|

گامی در راه درک بیشتر فرودگاهیان و کادرهای پروازی از اتیسم

برنامه‌ریزی برای انعقاد تفاهمنامه مشترک به منظور آشنایی کودکان اتیسم با فرودگاه و پرواز

برنامه‌ریزی برای انعقاد تفاهمنامه مشترک به منظور آشنایی کودکان اتیسم با فرودگاه و پرواز

برای آشنایی هرچه بیشتر کارکنان فرودگاه‌ها و خطوط پروازی با بیماری اتیسم، برای یاری‌رسانی مطلوب به این بیماران در داشتن پروازی آرام و بی مشکل، کارگاه آموزشی اتیسم با حضور جمعی از کارکنان شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه مهرآباد و شرکت‌های هواپیمایی مختلف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به نقل از کن نیوز، در این کارگاه آموزشی که با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن اتیسم ایران و با حضور حدود 100 نفر از کارکنان فرودگاهی و شرکت های هواپیمایی در بیمارستان آتیه برگزار شد، حسین توکلی، مشاور ارشد انجمن اتیسم، به بیان توضیحاتی درباره اختلال های طیف اتیسم و مشخصات این اختلال پرداخت و گفت: اتیسم شامل طیف وسیعی از اختلالات پیچیده عصب رشدی است که قبل از سه سالگی تشخیص داده می شود و مشخصات آن شامل رفتارهای تکراری و محدود و نقص در تعامل اجتماعی است.

توکلی با بیان اینکه بیمار اتیسمی دارای اختلال در اجتماعی شدن و ارتباط است، عنوان کرد: بیمار اتیسمی در پیشبرد گفت و گو شکست می خورد و نمی تواند به تعامل های اجتماعی پاسخ دهد. در تماس چشمی و زبان بدن ناهنجاری دارد و فاقد بیان های چهره ای و استفاده از حرکات است، در ایجاد رفتار سازگارانه و اشتراک گذاری، تخیل، بازی و پیدا کردن دوستان مشکل دارد، از آداب اجتماعی پیروی نمی کند و دارای رفتارهای تکراری و محدود است.

وی گفت: اتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است و از هر 57 تولد یک نوزاد اتیسم دارد.

در ادامه محمدعلی میری، کارشناس پژوهشی انجمن اتیسم به ارایه توصیه هایی به کارکنان فرودگاه ها برای کمک کردن به مسافران اتیسم پرداخت و عنوان کرد: در این راستا می توان از اقدامات حمایتی از جمله صبوری بیشتر در برقراری ارتباط، تشویق و تمجید مسافر اتیسمی، نداشتن انتظار برقراری ارتباط چشمی، اختصاص سالن های ویژه دور از سروصدا برای افراد دارای اتیسم، دادن اجازه به مسافر اتیسمی در همراه داشتن شیء کلیشه و مورد علاقه خاص وی در عبور از گیت، استفاده از زبان بدن و نیز جملات کوتاه و ساده در برقراری ارتباط با کودک اتیسمی اشاره کرد.

همچنین زهرا سادات مهاجری، مدیر شعب و دفاتر نمایندگی انجمن اتیسم از کارکنان فرودگاه ها درخواست کرد که خصوصیات کودکان اتیسمی را بشناسند و در برخورد با آنها نهایت صبوری و مهربانی را  به کار ببرند.

رفائی، نماینده انجمن شرکت های هواپیمایی نیز از برنامه ریزی برای آسان کردن سفرهای هوایی برای کودکان مبتلا به اتیسم خبر داد و گفت: تلاش داریم با انعقاد تفاهمنامه ای مشترک با انجمن اتیسم زمینه آشنا کردن کودکان مبتلا به این بیماری را قبل از پرواز با فرودگاه و هواپیما فراهم کنیم.

ارسال نظر