|

به مناسبت هفته دولت اتفاق افتاد

نشست خبری علی رستمی با اصحاب رسانه

افتتاح ۴ پروژه در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)
نشست خبری علی رستمی با اصحاب رسانه

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مناسبت پروژه‌های در دست افتتاح این فرودگاه میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود.

رستمی صحبت‌های خود را با تبریک هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر، این‌طور آغاز کرد که در سال ۹۴ برای تسریع تبدیل شدن شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به هاب اول منطقه در بخش بار و هاب دوم مسافر در منطقه امتیازاتی از قبیل ایجاد منطقه آزاد و ویژه تجاری به این فرودگاه داده شد تا از نظر منابع مالی به طریقی خودکفایی خاص خود را داشته باشد.

photo_2019-08-29_11-50-17

در اولین قدم با کمک مشاوران داخلی و خارجی اقدام به تولید طرحی جامع در راستای چشم‌اندازهای این فرودگاه آغاز شد که این طرح در سال گذشته به تمام واحدهای مربوطه ابلاغ شده است.

رستمی در ادامه افزود که بر اساس طرح جامع برنامه تسریع شهر فرودگاهی امام خمینی در 3 فاز برنامه‌ریزی شده که در فاز اول که برنامه‌ای ۵ ساله دارد به ساخت ترمینال جدید (ترمینال سلام) و توسعه اپرون فرودگاه اشاره شده است که این اقدامات در حال انجام است پس از آن فاز دوم در برنامه‌ای 10 ساله چشم‌انداز انتقال 25 میلیون مسافر و۵۰۰ هزار تن بار را مورد هدف قرار خواهد داد منابع مالی مورد نیاز برای انجام این طرح‌ها از طریق منابع مالی فرودگاه، سرمایه گذارای مردم، وام و یا روش‌های دیگر که در حال بررسی است بدست خواهد آمد.

در فاز سوم طرح جامع که ۱۵ ساله خواهد بود شهر فرودگاهی امام خمینی قادر به انتقال 110 میلیون مسافر و ۴ میلیون تن بار خواهد بود که ایران را به هاب اول بار در منطقه تبدیل خواهد کرد.

 رستمی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره‌ی 4 پروژه فرودگاهی پرداخت که به مناسبت هفته دولت افتتاح شدند.

 

مرکز کنترل عملیات فرودگاهی AOCC

این بخش مرکز مهمی در فرودگاه‌های مدرن دنیاست که به‌عنوان مغز متفکر و سیستم راهبری و نظارتی عالی فرودگاه شناخته می‌شود و یک نقطه عطف در ارتقا خدمات فرودگاه محسوب می‌گردد. این بخش وظیفه ساماندهی، سرعت بخشی به حل مشکلات عملیاتی در قسمت‌های مختلف و ارتقا سطح خدمات در بخش‌های ایرساید، ترمینال و لندساید فرودگاه را بر عهده دارد.

بهینه‌سازی استفاده از منابع فرودگاه، افزایش ظرفیت‌ها به‌خصوص در زمان پیک پروازها، بهینه‌سازی فرآیند زمان انجام خدمات، افزایش انضباط و به‌وقت شدن خدمات و کاهش تاخیرات ایستایی در فرودگاه، افزایش کیفیت و قابلیت خدمات و... از وظایف این مرکز می‌باشد.

 

سامانه جامع اداره عملیات ایمنی زمینی

این سامانه با هدف افزایش سطح ایمنی در شهر فرودگاهی، کاهش تصادفات و کنترل برخط عبور و مرور در ایرساید طراحی شده است.

این سامانه در 3 بخش مدیریت اپرون، واحد ایمنی ساختمان و آتش نشانی هواپیما پیاده‌سازی شده است.

 

مسیر دسترسی سوخت رسانی در ایرساید

این مسیر در جهت کوتاه‌سازی مسیر ارتباطی عبور ماشین‌های سوخت‌رسانی منتهی به سطوح پروازی و ایمن‌سازی مسیر از طریق مسیر انحصاری عبور ماشین‌های سوخت‌رسان تهیه شده است.

 

شیب راهه شرقی ترمینال مسافری شماره یک

این شیب راهه با هدف جلوگیری از تجمع مسافر برای استفاده از آسانسور و سرعت بخشیدن به انتقال مسافر و مستقبل به پارکینگ طراحی و آماده شده است.

 

رستمی درباره پروزهای ویژه اربعین حسینی نیز افزود که از نظر او و تمامی پرسنل فرودگاه پروازهای حج و اربعین به علت قداستی که در این دو مقوله وجود دارد پروازهایی ویژه بوده و همه با نهایت تلاش در راستای انجام هرچه بهتر این پروازها تلاش خواهند کرد.

وی در ادامه افزود که سال قبل رضایت از پروازهای حج بسیار بالا بود اما امسال هم حتی با کارشکنی‌های بوجود آمده بازهم برای افزایش رضایت مندی تلاش شده‌است.

رستمی از تمایل و علاقه شرکت‌های ایرانی و عراقی برای مشارکت در پروازهای اربعین خبر داد و عنوان کرد که با توجه به افتتاح ترمینال سلام و افزایش 5 میلیونی ظرفیت انتقال مسافر در شهر فرودگاهی امکان برقراری پرواز در هر زمانی که شرکت‌ها تمایل داشته باشند وجود دارد و در حال حاضر بخشی از ظرفیت جابجایی مسافر در این فرودگاه دست نخورده باقیمانده است.

بخش مهم صحبت‌های رستمی درباره انجام پروازهای داخلی از فرودگاه امام خمینی (ره) بود که وی عنوان کرد که این کار با استقبال شرکت‌های هواپیمایی و مردم جنوب شهر تهران و شهرهای اطراف فرودگاه امام همراه بوده است، رستمی افزود که در حال حاضر یک پرواز برنامه‌ای از مشهد به این فرودگاه وجود دارد که روزهای دوشنبه انجام می‌شود ولی شرکت‌های زیادی برای برقراری پرواز اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال هماهنگی برای ایجاد برنامه پروازی هستند.

رستمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد که برای تکمیل و گسترش منطقه گردشگری شهر فرودگاهی که توسط دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد، بیش از 110 سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده‌اند که شهر فرودگاهی در حال ارزیابی و بررسی تمام موارد است تا به بهترین نحو از این سرمایه‌ها استفاده شود.

رستمی در پاسخ به سوال سید امیرحسین موسوی مقدم خبرنگار کن‌نیوز در رابطه با نحوه پایش و رفع مشکلات موجود در فرودگاه عنوان کرد که مرکز کنترل عملیات فرودگاهی AOCC روشی برای پایش مشکلات و رفع معضلات موجود در فرودگاه خواهد بود که در فرودگاه‌های مدرن جهان نیز از این روش استفاده می‌شود.

پس از نشست خبری مهران کفاش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر راه و شهرسازی پروژهای مذکور را افتتاح کرد.

photo_2019-08-29_15-36-53

کفاش در صحبت‌هایی بیان کرد: ۴ پروژه‌ای که امروز در شهر فرودگاهی حضرت امام به بهره‌برداری رسید با نگاهی که مهندس اسلامی دارد و اولویت رفاه مسافران، خدمات رسانی ما به مسافران باید خیلی بهتر و بیشتر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌هایی که در شروع به کار مهندس اسلامی شاهد آن‌ها بودیم و در مجلس هم اعلام کردند، شهر فرودگاهی همان مسیر را پیش می‌برد و فکر می‌کنم با توجه به صحبت‌هایی که امروز در جهت خدمات‌رسانی به مسافران شد، تا پایان امسال شاهد تحولات بهتری چه در بحث ورودی و چه خروجی باشیم و امیدوارم امسال شاهد یک پرش در فعالیت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در حوزه‌های دیگری مانند منطقه آزاد و ... باشیم.

کفاش همچنین در جریان افتتاح این پروژه‌ها گفت: در نگاه وزیر راه و شهرسازی، فرودگاه امام خمینی (ره) هم ورودی و هم خروجی کشور است. هرچه خدمات در این محل ارائه شود اثر آن در  افزایش رضایتمندی و دید مسافران خارجی و داخلی در مقایسه با امکانات خارج از کشور تاثیر گذار است.

ارسال نظر