|

به بهانه بهره‌برداری از فرودگاه استانبول

نگاهی بر فرودگاه جدید استانبول

دومین فرودگاه بزرگ جهان
نگاهی بر فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه استانبول در شمال غرب این شهر واقع شده است، درحال حاضر این فرودگاه دومین فرودگاه بزرگ جهان بعد از فرودگاه دبی است.

فرودگاه استانبول در شمال غرب این شهر واقع شده است، درحال حاضر این فرودگاه دومین فرودگاه بزرگ جهان بعد از فرودگاه دبی است. این فرودگاه به حدی بزرگ و با امکانات است که می‌تواند 200 ملیون مسافر در سال را جابجا کند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از حامیان اصلی ساخت این فرودگاه بوده چراکه ایده داشه استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه را به قطب اصلی سفرهای هوایی جهان تبدیل کند، این فرودگاه در 29 اکتبر سال گذشته میلادی در خلال تعطیلات ملی ترکیه توسط اردوغان افتتاح شد اما تا قبل از بسته شدن فرودگاه آتاتورک پروازهای زیادی نداشت.

روز جمعه 5 آوریل 2019 ترکیش ایرلاینز، هواپیمایی حامل پرچم ترکیه که 80% پروازهای فرودگاه آتاتورک را تامین می‌کرد اقدام به جابجایی کل ناوگان خود به فرودگاه جدید استانبول کرد که باعث شد فرودگاه آتاتورک رسما بسته شود.

برای این جابجایی چندین بزرگراه اصلی شهر استانبول بسته شد تا حدود ده‌هزار وسیله نقلیه زمینی به فرودگاه جدید منتقل شوند.

با اعلام ایکر آیسی مدیرعامل هواپیمایی ترکیش عملیات انتقال وسایل و تجهیزات بدون هیچگونه اختلال و با موفقیت و 13 ساعت زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده به اتمام رسید.

طبق گزارشات امکانات هواپیمایی ترکیش برای جابجایی 90 میلیون مسافر در سال کافی است و این بدان معناست که فرودگاه برای رسیدن به هدف برنامه‌ریزی شده خود که جابجایی 200 میلیون مسافر در سال است باید 110 میلیون مسافر دیگر را جذب کند که راه حل آن توافق با دیگر خطوط هوایی است تا مسافران بین آسیا و اروپا خود را از مسیر فرودگاه استانبول جابجا کنند.

این فرودگاه که هزینه ساخت آن 11 میلیارد دلار خرج روی دست ترکیه گذاشته است یکی از ابر پروژه‌های رجب طیب اردوغان بوده که در 16 سال اخیر مرد اول سیاست ترکیه بوده است و اردوغان این فرودگاه را نه تنها یک فرودگاه بلکه یک پیروزی توصیف کرده است چراکه در روزگاری که ترکیه در شرایط بحرانی از نظر جنگ (با داعش) و تلاطم‌های امور خارجه قرار داشت توانست هزینه‌های مورد نیاز برای اتمام پروژه را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند.

لازم به ذکر است که هنوز فاز نهایی پروژه به اتمام نرسیده است که در صورت اتمام آن این فرودگاه به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل می‌شود، این فرودگاه دارای یک ترمینال است که پروازهای ورودی و خروجی در آن انجام می‌شود ترمینال دوم که از ترمینال اصلی کوچتر است تا سال 2025 ساخته خواهد شد.

فرودگاه استانبول در ساحل دریای سیاه که از مرکز توریستی شهر دور است بنا شده است تا آلودگی صوتی و زیست محیطی هواپیماها بر اکوسیستم بخش توریستی شهر که مرکز تجمع بسیاری از افراد در طول روز است تاثیر نگذارد.

فاصله فرودگاه تا مرکز شهر 54 کیلومتر است و برای راحتی مسافران امکان استفاده از تمامی وسایل نقلیه عمومی فراهم شده است.

اما چه بر سر فرودگاه آتاتورک خواهد آمد؟

پس از انتقال کامل تجهیزات زمینی و هواپیماها به فرودگاه استانبول، فرودگاه آتاتورک که در جنوب شهر استانبول قرار داشت کاربری اصلی خود را از دست داد بنابراین برای استفاده مناسب از این مکان قسمتی از آن تخریب شده و یک پارک ساخته خواهد شد علاوه بر آن از قسمتی از فرودگاه به‌عنوان مدرسه آموزش خلبانی استفاده خواهد شد و در قسمتی نیز موزه هوانوردی ترکیه تاسیس می‌شود.

مقایسه با فرودگاه‌های ایران

مرز مشترک حدود 500 کیلومتری ایران و ترکیه و همچنین ترک زبان بودن مردم  نواحی شمالی غربی ایران گواه نزدیک بودن این دو کشور به هم است اما چگونه است که ترکیه توانایی مدیریت یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان را داراست اما ایران در مدیریت کردن پروازهای فرودگاه مهرآباد هم مانده است؟

چگونه است که فرودگاه آتاتورک که از تمام فرودگاه‌های ایران بزرگتر بود برای ترکیه کوچک به‌حساب آمده و این کشور اقدام به ساخت فرودگاهی دیگر می‌کند اما برخی از فرودگاه‌های مراکز استان‌ ایران در بعضی روزها پرواز ندارند؟  

چگونه هواپیمایی حامل پرچم ترکیه (ترکیش ایرلاینز) توانایی جابجایی 90 میلیون مسافر در سال را دارد اما شرکت‌های هواپیمایی ما حتی پروازهای داخلی خود را با تاخیرهای طولانی انجام می‌دهد؟

آیا غیر از این است که هوانوردی و خصوصا ایرلاین و فرودگاه مناسب تاثیر به سزایی در صنعت گردشگری کشورها دارد؟ اینطور است که ترکیه با داشتن گذشته‌ای که به اغتنای تاریخ ایران نیست یکی از مقاصد گردشگری جهان است اما ایران با تاریخی کهن هنوز در صنعت گردشگری جهان جایگاهی ندارد.

ارسال نظر

 
  • mona
    پاسخ

    جالبه تو https://www.touristgah.com/Article/642 میخوندم اندازه مسافتی که کامیون های حمل بار برای فرودگاه جدید استانبول در 45 ساعت پیمودند برابر با 400 هزار کیلومتر بوده است و این یعنی 10 بار چرخش کره زمین