|

موتور قلب هواپیماست

موتور های لیپ(Leap) چه موتور هایی هستند؟

حجم ویدیو: 29.69M | مدت زمان ویدیو: 00:03:35

در حقیقت این موتور ها یک نوع موتور High by-pass ratio هستند، به این معنی که مقدار بسیار زیادی از مولکول های هوا وارد قسمت By-pass موتور شده ...

در حقیقت این موتور ها یک نوع موتور High by-pass ratio هستند، به این معنی که مقدار بسیار زیادی از مولکول های هوا وارد قسمت By-pass موتور شده تا به طور مستقیم به سمت خروجی موتور هواپیما پرتاب شوند. این مولکول ها باعث به وجود آمدن حدود نود درصد از نیروی برآ (Thrust) هواپیما می‌شوند.

در قسمت جلوی موتور لیپ یک فن قرار گرفته که همانند یک ملخ عمل می‌کند. این فن دارای یک سری انحنا بوده که هدف از تعبیه آن، شتاب دادن بیشتر به مولکول های هوا به سمت داخل موتور می‌باشد. این پره ها جهت داشتن کارایی و مقاومت بیشتر از کامپوزیت ساخته شده اند.

جریان هوا پس از ورود به موتور، در مرحله اول وارد کمپرسور کم فشار(Low pressure compressor) جهت متراکم کردن مولکول های هوا می‌گردد. پس از آن مولکول های هوا وارد کمپرسور پرفشار(High pressure compressor ) شده تا فشار و دمای مولکول های هوا افزایش یافته و آماده احتراق گردند. 

پس از خروج از این کمپرسور، مولکول های فشرده شده هوا با سوخت هواپیما ترکیب شده که این یکی از مهمترین تفاوت های این نوع موتور نسبت به نمونه های قدیمی تر میباشد، چرا که در اینگونه موتور ها سوخت و جریان پرفشار هوا قبل از ورود به محفظه احتراق(Combustion chamber) با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

نکته مهم دیگر در طراحی این موتور ها این می‌باشد که میزان سوخت کمتری با جریان پرفشار ترکیب میشود، یعنی این موتور ها سوخت کمتری را مصرف کرده، صدا و لرزش کمتری داشته و نیز تشعشع ناشی از سوختن بنزین در محفظه احتراق را به حداقل می‌رسانند. همچنین نقطه اوج (Peak) دمایی را در محفظه کاهش می‌دهند. 

محفظه احتراق قلب موتور می‌باشد که در آن احتراق سوخت و هوای پرفشار ایجاد انرژی می‌کند. پس از این مرحله، مولکول های هوا پس از احتراق به سمت توربین با سرعت حرکت می‌کنند و انرژی خود را به پره های موجود در توربین منتقل میکنند.

در توربین، پره های آیرودینامیکی به صورت متراکم در کنار هم قرار گرفته اند و این مسئله باعث بهره وری بیشتر از مولکول های هوا می‌شود. فشار ایجاد شده توسط سرعت بالا و دمای بالای مولکول های هوا در این قسمت نیروی لازمه جهت چرخاندن توربین و در نتیجه محور (Shaft) متصل به آن را فراهم می‌کند و در نتیجه، چرخش این محور باعث به حرکت درآمدن کمپرسورها و فن موجود در جلوی موتور میشود.

شرکت موتورسازی Safran فرانسه به عنوان مالک نیمی از CFM ، افزایش تولید موتور های لیپ را در دستور کار قرار داده است. لازم به ذکر است از این نوع موتور در ساخت هواپیما های ایرباس 320 نئو، بویینگ 737 مکس و نیز سی 919 استفاده می‌شود.

 منبع: سایت شرکت موتورسازی Safran

ارسال نظر