|

اسکن چهره و اثر انگشت در فرودگاه‌ها راهکاری برای شناسایی افراد

اسکن چهره و اثر انگشت در فرودگاه‌ها راهکاری برای شناسایی افراد

فناوری اسکن چهره و اثر انگشت در فرودگاه می‌تواند جایگزینی مناسب برای کارت‌های شناسایی در فرودگاه‌ها شوند و شاید روزی دیگر اجباری در کار نباشد که جهت تشخیص هویت از کارت‌های شناسایی، گذرنامه یا گواهینامه رانندگی استفاده نمایید. اسکنر تشخیص چهره یا اثر انگشت مسافران در فرودگاه‌های داخلی و بین المللی که میزبان حجم زیادی از مسافران در روز هستند اجازه می‌دهد تا با بیشترین سرعت ممکن و بدون نیاز به چک کارت ملی و گذرنامه مسافران توسط ماموران فرودگاهی هویت آنان را شناسایی کنند.

 

تشخیص هویت فرد به صورت خودکار از ابتدا تا انتهای مراحل امنیتی 

با استفاده از فناوری بیومتریک، مراحل امنیتی آسان‌تر انجام می‌شود، چرا که سیستم بیومتریک به صورت خودکار، هویت فرد را تصدیق می‌کند و نیازی نیست فردی در انجام آن دخالتی داشته باشد و کاری انجام دهد. این فناوری در صنعت هوانوردی نیز باعث سهولت انجام امور امنیتی شده است و باعث می‌شود تا پروسه چک امنیتی، سریع‌تر پیش برود. از آن‌جا که این تجهیزات، در نواحی و کشورهای مختلف در حال استفاده است، نیاز به یک ساختار یکپارچه و قوی دارد تا در اجرای پروسه احراز هویت مشکلی ایجاد نشود. 

به دلیل تهدیدات امنیتی گوناگونی که در پایانه‌‌های مرزی و فرودگاه‌‌ها وجود دارد، روزبه‌روز شاهد افزایش استفاده از فناوری‌‌های بیومتریک در مرزها هستیم. سامانه‌‌های هوشمند احراز هویت تجربه سفر را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده‌اند، زیرا آن خطوط امنیتی قدیمی که مسافران را در صف‌های طولانی و با گذرنامه و اطلاعات هویتی به آهستگی شناسایی می‌کردند، جای خود را به فرآیندی چابک‌تر و دقیق‌تر داده‌اند؛ به طوری که مسافران بدون صرف وقت برای انتظار و تنها با احراز هویت آنی می‌‌توانند سفر خود را آغاز کنند.

در این میان، نظارت‌های امنیتی برای ترمینال‌‌های مرزی و فرودگاه‌‌ها اهمیت بیشتری دارد و با توجه به رویدادهای سیاسی و حملات تروریستی، لازم است یک سامانه هوشمند جامع در کنار دیگر تدابیر امنیتی مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور خاص مجرمانی که به منظور عملیات خرابکارانه با استفاده از تمهیداتی قصد ورود به کشورمان را دارند و در درگاه‌‌های مرزی شناسایی و از ورود به کشور منع می‌‌شوند، از نبود یک سیستم جامع و سراسری ثبت هویت سو استفاده می‌‌کنند و بعد از تغییر چهره و پوشش و گاهی با گریم‌‌های متفاوت و حتی در لباس بانوان، اقدام به ورود از مرزهای کشور می‌‌کنند.

درصورتی‌که اگر یک سیستم یکپارچه با ثبت هوشمند چهره در پایانه‌‌های مرزی و فرودگاه‌‌ها وجود داشته باشد، اطلاعات عدم ورود یا شناسایی افراد مجرم در هر ثانیه در این سامانه ثبت و به ‌روزرسانی می‌‌شود و در کسری از ثانیه به همه مرزهای ایران مخابره می‌‌شود، تا همه پایانه‌های مرزی برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها و خرابکاران آماده باشند.

 

امکانات پیشرفته این فناوری نوین

این روش نوین به عنوان یک فناوری پیشرو در زمینه تشخیص چهره در حال حاضر از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است. این سامانه که از به‌روزترین الگوریتم‌‌های یادگیری ماشین بهره گرفته، فرایند تشخیص چهره را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در کمتر از یک ثانیه انجام می‌‌دهد. فناوری تشخیص چهره به‌کار رفته در این فناوری با استفاده از مشخصات محیط و تعیین اهداف معقول، می‌‌تواند در موقعیت‌‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که این تکنولوژی هوشمند به عنوان یک ابزار پیچیده امنیتی، روش‌‌های سنتی را در شرایط مهم به چالش می‌‌کشد.

 

این سیستم از روش‌های تایید هویت مانند e-KYC احراز هویت از راه دور و liveness Detection الگوریتم تشخیص زنده بودن و پردازش تصویر از ویژگی‌های بایومتریک افراد برای احراز هویت دیجیتال استفاده می‌کند.

 

طرز کار KYC مبتنی بر بلاکچین

طرز کارKYC مبتنی بر بلاکچین به این شکل است که درخواستی را برای دسترسی به داده‌های هویتی شما به بستر بلاکچین ارسال می‌کند. در این معماری جدید، دسترسی به داده‌ها فقط بر اساس موافقت کاربر خواهد بود. کاربر فقط باید از طریق رمز عبور یک‌بار مصرف (OTP) وارد سیستم شود و یک کلید اختصاصی به داده‌ها اختصاص دهد. اگرچه اکنون شخص ثالث (در این مورد فرودگاه) می‌تواند به داده‌ها دسترسی پیدا کند، اما مالکیت داده‌ها همچنان در اختیار کاربر است.

مفهوم KYC مبتنی بر بلاکچین پروژه مشترک مشتری خود را بشناسید(به‌اختصارKYC) مکانیسم کارآمد، ایمن و غیرمتمرکز را برای اعتبار سنجی، جمع‌آوری، ذخیره سازی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات KYC برای مسافران را تضمین می‌کند.

یک سیستم کمکی KYC مبتنی بر فناوری بلاکچین، بخش‌های امنیتی را قادر می‌سازد تا از قید روند تایید شناسایی رها شوند.در حال حاضر، داده‌های ما در یک سیستم متمرکز مانند یک بانک داده جمع آوری و ذخیره می‌شوند. دسترسی به این داده‌ها به ارائه‌دهندگان KYC نیاز دارد تا داده‌های مسافران خود را با شرکت‌هایی که به دسترسی آن نیاز دارند به اشتراک بگذارند.

با معرفی راه‌حل‌های بلاکچین برای مدیریت فرآیندKYC، داده‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز در دسترس خواهند بود و بنابراین شخص ثالث پس از کسب اجازه می‌تواند مستقیما به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

سیستم KYC مبتنی بر بلاکچین همچنین با اطمینان از اینکه دسترسی داده‌ها تنها پس از تایید یا دریافت مجوز از مقام مربوطه انجام می‌شود، امنیت داده بهتری را ارائه می‌دهد. این امر شانس دسترسی غیرمجاز را از بین می‌برد و متعاقبا به افراد امکان کنترل بیشتر بر داده‌های خود را می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

 

خوشبختانه، پیشرفت‌های چشمگیر در هوش مصنوعی و بلاکچین به کمک گذرگاه‌‌های ارتباطی آمده است. به این معنا که پرسنل فرودگاه‌‌ها و مدیران مسئول در زمینه امنیت پایانه‌‌های زمینی و هوایی، اکنون می‌‌توانند از دارایی مورد نیاز خود برای پاسخگویی به نیاز اصلی مسافران که همان امنیت است، استفاده کنند.

با استفاده از فناوری تشخیص چهره و سایر اشکال بینایی رایانه‌ای، مدیران فرودگاه‌‌ها و پایانه‌‌ها بسیار زودتر از قبل قادر به شناسایی تهدیدات امنیتی خواهند بود و همچنین فرصت‌‌هایی برای بهبود عملیات خود در اختیار خواهند داشت. از طرف دیگر، فرآیندهای ضروری احراز هویت پیش از سفر، به کوتاه‌ترین زمان خود می‌‌رسد و در نتیجه، از زمان طلایی که ارزشمندترین دارایی شناخته می‌‌شود، به بهترین نحو می‌‌توان استفاده کرد. 

نویسنده: امجد منصوری کیا

ارسال نظر