|

به مناسبت هفته دفاع مقدس:

پرواز عقاب ها در آغاز جنگ تحمیلی

 پرواز عقاب ها در آغاز جنگ تحمیلی

"وان جندنا لهم الغالبون" شرحی مختصر بر اقتدار عقابان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، در اولین ساعات جنگ تحمیلی.

 

در چنین روزی ، مصادف با شروع جنگ تحمیلی ، عقابان تیز پرواز نیروی هوایی الهی ، پرواز شوم کرکسان دشمن را بر آسمان وطن برنتافتند و مقتدارانه در آسمان فریاد غیرت سر دادند . 

تنها دو ساعت پس از پرواز جنگنده های عراقی ، نیروی هوایی کشورمان ، عملیات انتقام را طراحی کرد .

انجام موفقیت آمیز این عملیات نقش به سزایی در اثبات برتری هوایی و اقتدار کشورمان داشت از آنجایی که کارشناسان غربی توان هوایی ایران را کمتر از سی درصد برآورد کرده بودند . این حمله برق آسا همه را در حیرت فرو برد و به جهانیان ثابت کرد نیروی هوایی تمام قد ایستاده است . 

راس ساعت دو و سی  دقیقه بعد از ظهر روز سی و یکم شهریور، پس از تنها دو ساعت از بمب باران عراقی ها و به منظور پاسخ برق آسا و دندان شکن به رژیم بعث ،طرح عملیاتی "انتقام " به پایگاه های هوایی سوم و ششم شکاری ابلاغ میشود . 

در پایگاه های شکاری ایران غوغایی به پا بود . عقابنن تیز پرواز وطن ، برای نهادن پنجه بر گلوی دشمن لحظه شماری میکردند ، و همگی بی صبرانه در صف اول ایثار حاضر بودند . 

دو گروه پروازی با نام های ، 

"آلفا رد " و "البرز" به ترتیب از پایگاه های هوایی بوشهر و همدان دل به آسمان زدند . 

به دستور فرمانده فقید پایگاه هوایی بوشهر ، زنده یاد امیر خلبان "مهدی دادپی" ، نخستین گروه پروازی ، تحت عنوان "البرز" تنها دو ساعت پس از شروع رسمی جنگ تحمیلی ، به قصد انهدام اهداف موجود در پایگاه هوایی "شعیبیه " راهی آسمان شدند . 

سپس گروه پروازی "آلفا رد" از پایگاه سوم شکاری همدان به قصد بمباران ، پایگاه "کوت " به پرواز در می آیند . 

چهار فروند شکاری بمب افکن اف فور ملقب به فانتوم ، و مسلح به بمب های هزار پوندی به پرواز در می آیند . 

حوالی ساعت ، چهار بعد از ظهر ، غرش فانتوم های بوشهری باند پروازی پایگاه ششم را به لرزه درآورد ، و شکاری ها نعره زنان قلب آسمان را شکافتند .

تنها یک ساعت بعد گروه پروازی آلفا رد از پایگاه سوم شکاری همدان راهی آسمان میشوند، و پایگاه کوت را مورد هدف قرار میدهند.در مسیر بازگشت فانتوم شماره دو مورد اصابت پدافند عراق قرار میگیرد و بدین ترتیب اولین شهدای پر افتخار نیروی هوایی در اولین ساعات جنگ تحمیلی تقدیم وطن میشوند و در دجله جاودان باقی میماند .

پیکر شهید خلبان محمد صالحی و شهید خلبان خالد حیدری ، پس سی و دو سال و در جریان لایروبی دجله در سال نود و یک تفحص شد و به آغوش وطن بازگشت . 

حالا منم کنار تو ، آنجا که پر زدی ... 

آنجا که خاک بوی کبوتر گرفته است... 

ای انعکاس دست علی، برق ذوالفقار...

افلاک پشت نام تو سنگر گرفته است . جاویدان باد نام و یاد شهدای تیز پرواز نیروی هوای ارتش جمهوری اسلامی ایران ،  دلیر مردانی که آن حماسه و شور را آفریدند . 

 

نویسنده: رامین حمزه‌ای

ارسال نظر