|

تشکیل کمیسیون سازمان فضایی روسیه برای بررسی حادثه سایوز

تشکیل کمیسیون سازمان فضایی روسیه برای بررسی حادثه سایوز

کمیسیون دولتی سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) زیر نظر "دیمیتری رگوزین" تحقیق در مورد وضعیت اضطراری پیش آمده در موشک سایوز-اف گ را که قرار بود ناو کیهانی سایوز ام. اس- 10 را به فضا ببرد، در بایکونور آغاز کرد و اولین گزارش‌ها را بر اساس اطلاعات دریافت‌شده از موشک سایوز-اف گ مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

در این کمیسیون همچنین با "الکسی اووچینین" فضانورد روس و "نیک هیک" فضانورد ناسا قبل از بازگرداندن آنها به زوزدنی گارادوک (محل زندگی و آموزش فضانوردان روسیه) به منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد این حادثه صحبت شد.

"دیمیتری راگوزین"، رییس سازمان فضایی روسیه ضمن مصاحبه کوتاهی با روزنامه نگاران گفت: دستور داده کمیسیون نتایج کار خود را در آینده نزدیک ارائه دهد. او اضافه کرد که با همکاران در ایستگاه فضایی بین‌المللی مذاکراتی شده و آنان را از وضعیت پیش آمده مطلع کرده است.


روز 11 اکتبر یک فضانورد روسی و یک فضانورد آمریکایی که با  ناو کیهانی سایوز ام. اس-10 عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند، دقایقی بعد از پرتاب به دلیل عدم کارآیی موشک بالابرنده سفینه مجبور به فرود اضطراری شدند. این مشکل در مدت کوتاهی پس از آن‌که اولین مرحله تقویت‌کننده و سامانه نجات اضطراری از بقیه موشک جدا شدند و موشک در حدود 45 کیلومتر در ارتفاع داشت، رخ داد.

آنها بلافاصله بعد از فرود خبر سلامتی خود را به گروه نجات اطلاع دادند و افراد این گروه نیز بعد از ردیابی محل فرود در حدود 20 کیلومتری شهر ژزکازگان، با استفاده از هلیکوپتر خود را به آنجا رساندند و کیهان‌نوردان را پس از معاینه اولیه به محل اسکان موقت در ژزکازگان بردند. 


"دیمیتری راگوزین" که بلافاصله بعد از اطلاع از وقوع حادثه خود را به محل استقرار فضانوردان رسانده بود، ضمن مصاحبه کوتاهی با روزنامه‌نگاران گفت: وضعیت سلامتی الکسی اووچینین و نیک هیک خدمه ناو کیهانی  سایوز ام. اس-10 در حال حاضر خوب است و آنها فردا عازم مسکو خواهند شد.

منبع : ایسنا

ارسال نظر