|

اجرای ۳ سناریوی پیش‌شرط دستیابی ایران به اعزام فضانورد/ساخت راکت "کاوش"نهم در دستور کار

اجرای ۳ سناریوی پیش‌شرط دستیابی ایران به اعزام فضانورد/ساخت راکت "کاوش"نهم در دستور کار

 

رییس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینکه طرح‌هایی را برای دستیابی به اهداف سند جامع هوافضا تا ۱۴۰۴ در دستور کار داریم، گفت: علاوه بر ساخت راکت کاوش نهم، طرح اعزام فضانورد با پرتابگر و کپسول ایرانی در دستور کار قرار دارد که طی ۳ سناریو اجرایی می‌شود.

دکتر فتح‌الله امی افزود: با توجه به سند هوافضا، برنامه راهبردی را تا ۱۴۰۴ در حوزه هوافضا تدوین کردیم تا بتوانیم از این طریق به اهداف تعیین شده در سند هوافضا تا ۱۴۰۴ دست یابیم.

وی با بیان اینکه بر اساس این سند، بخش تحقیق در حوزه راکت‌های کاوش بر عهده پژوهشگاه هوافضا قرار گرفته است، ادامه داد: در این زمینه طرح‌هایی را تدوین کردیم که تا ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد. از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه راکت کاوش نهم اشاره کرد.

امی، با تاکید بر اینکه طراحی کلی ساخت این راکت به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح، اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه فضایی کردیم. در این آزمایشگاه هر نوع جسمی که در فضا میکرو گراویتی باید حس شود، مورد آزمایش و تست قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه از خدمات این آزمایشگاه می‌توان برای اعزام موجود زنده استفاده کرد، ادامه داد: از آنجایی که پروژه اعزام انسان تا سال ۱۴۰۴ که در سند راهبردی تاکید شده است، در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد؛ از این رو از خدمات این آزمایشگاه می‌توانیم بهره ببریم.

امی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم بر اساس این راهبرد حرکت کنیم، می‌توانیم تا سال ۱۴۰۴ فضانورد ایرانی را با کپسول و پرتابگر ایرانی به فضا اعزام کنیم.

رییس پژوهشگاه هوافضا در عین حال خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف سند راهبردی تا سال ۱۴۰۴ در زمینه اعزام انسان به فضا باید حداقل ۵ پرتاب زیر مداری با موجود زنده داشته باشیم که این تحقیقات در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد.

اجرای ۳ سناریو تا رسیدن به اعزام انسان به فضا

امی با تاکید بر اینکه در سند راهبردی بر همکاری‌های بین‌المللی اجرای این طرح تاکید شده است، اظهار کرد: در این زمینه با کشورهای دوست که در زمینه اعزام انسان به فضا توانمند هستند، مذاکراتی را انجام دادیم و قرار شد در ۳ سناریو با یکی از کشورهای دوست این طرح را اجرایی کنیم.

رییس پژوهشگاه هوافضا سناریوی اول اجرای این طرح را "اعزام فضانورد توسط کشور همکار" عنوان کرد و گفت: در سناریوی دوم "اعزام فضانورد از خاک آن کشور و بازگشت وی به خاک کشور" و در سناریوی سوم "اعزام فضانورد ایرانی با کپسول ایرانی و پرتابگر ایرانی" صورت‌ می‌گیرد.

منبع:ایسنا

ارسال نظر