|

ماموریت Sentinel-۶/Jason CS

همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا برای نجات زمین

همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا برای نجات زمین

این ماموریت Sentinel-۶/Jason CS نام گرفته و هدف آن بررسی افزایش سطح آب دریاها تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

ماهواره‌هایی که در این ماموریت به کار گرفته خواهد شد افزایش سطح دریاها و سرعت این تغییرات طی دهه‌های آتی را بررسی خواهند کرد.

همچنین قرار است در این ماموریت اطلاعاتی جمع‌آوری شود تا به پیش‌بینی هوا، تغییرات دما در جو و رطوبت بپردازد.

در این پروژه از دو ماهواره تحت عناوین Sentinel-۶A و Sentinel-۶B استفاده خواهد شد که به فاصله پنج سال از هم پرتاب خواهند شد.

تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ماموریت Sentinel-۶/Jason-CS سابقه ۴۰ ساله سطح آب دریا را بررسی خواهد کرد و برای ناسا و آژانس فضایی اروپا اطلاعاتی دقیق‌تر و حساس‌تر راجع به رفتار انسان ها برای تغییر زمین و آب‌وهوا فراهم خواهد کرد.

جاش ویلیس (Josh Willis) محقق این ماموریت در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در کالیفرنیا اظهار کرد، افزایش سطح آب دریاها به نحوی صورت می‌گیرد که می‌توان رفتار انسان‌ها در تغییرات آب‌وهوا را سنجید.

وی ادامه داد، افزایش سطح دریاها به این معناست که ۷۰ درصد از سطح کره زمین در حال افزایش ارتفاع است و به عبارتی دیگر ۷۰ درصد از کره زمین در حال رشد و تغییر شکل است.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت کل کره زمین در حال تغییر است. پس ما باید افزایش سطح دریاها را اندازه‌گیری کنیم.

ماموریت Sentinel-۶/Jason-CS به دنبال چهار ماموریت ماهواره‌ای دیگر است که با همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا انجام شده است.

این چهار ماموریت TOPEX/Poseidon، Jason-۱ ،Ocean Surface Topography/Jason-۲ و Jason-۳ بودند و طی سه دهه گذشته افزایش سطح اقیانوس‌ها را اندازه‌گیری کردند.

این ماهواره‌ها اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند که نشان می‌دهد هر ساله سطح دریاها ۰.۱ اینچ افزایش پیدا می‌کنند.

بر اساس اندازه‌گیری‌های تخمین زده شده تا آخر قرن جاری، سطح آب دریاها حدود ۳ و نیم متر افزایش خواهد یافت.

منبع: انرژی امروز

ارسال نظر