|

بالگرد مریخی ناسا برای اولین بار در فضا شارژ و روشن شد

بالگرد مریخی ناسا برای اولین بار در فضا شارژ و روشن شد

مطابق اعلام ناسا بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) که اخیراً راهی سیاره سرخ شده، برای اولین بار در فضا شارژ شد. شش باتری یون‌لیتیوم این بالگرد که بخش مهمی از مأموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود، در تاریخ ۷اوت (۱۷مرداد) تأمین نیرو شده و در فضا روشن شد. این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی در حال حاضر شارژ خود را از منبع تغذیه استقامت تأمین می‌کند.

به‌گفته مقامات ناسا این کار نقطه عطفی در این مأموریت محسوب می‌شود، چراکه اولین فرصت برای تست قطعات الکترونیکی نبوغ بود. قرار است شارژ بالگرد هر دو هفته یک بار انجام گیرد تا وضعیت شارژ آن در وضعیت قابل‌قبولی باقی بماند. شارژ باتری‌های نبوغ هشت ساعت زمان می‌برد و این باتری‌ها فقط تا ۳۵ درصد شارژ می‌شوند تا سطح سلامت آن‌ها حفظ شود.

بالگرد مریخی ناسا برای اولین بار در فضا شارژ و روشن شد

مریخ‌نورد جدید ناسا که در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) این سازمان توسعه یافته، قرار است یک سال مریخی (معادل ۶۸۷ روز زمینی) را در سیاره سرخ سپری کند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها استقامت ۷ ماه پس از پرتاب در فوریه۲۰۲۱ بر سطح سیاره سرخ و در دهانه جزرو (jezero) فرود خواهد آمد. در صورت موفقیت مأموریت بالگرد مذکور، بشر برای نخستین بار پرواز کنترل‌شده در سیاره‌ای دیگر را تجربه خواهد نمود.

پس از رسیدن فضاپیما به مریخ، کاوشگر با طی کردن مسافتی ۱۰۰ متری در مدت زمان سه ماه برخی بررسی‌های اولیه را انجام خواهد داد و پس از آن نوبت به پرواز بالگرد می‌رسد. بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت، این بالگرد که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو برای تأمین انرژی به کاوشگر وابسته است؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تأمین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند.

پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. البته بالگرد مریخ‌نورد استقامت به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام آن به این مأموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. ازاین‌رو، شکست یا موفقیت آن در برنامه‌های آتی این آژانس فضایی برای تولید نمونه‌های پیشرفته‌تر به‌منظور کاوش سریع مریخ و سیاره‌های دیگر تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

منبع: اسپاش

ارسال نظر