|

کشف ۴۵ سیاره فراخورشیدی مشابه زمین که آب مایع دارند

کشف ۴۵ سیاره فراخورشیدی مشابه زمین که آب مایع دارند

اخترشناسان دانشگاه فناوری لولا (Luleå University of Technology) سوئد با اتخاذ روشی نوین و طی مطالعه اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) متوجه شدند حداقل ۴۵ سیاره جو مشابه زمین و آب مایع دارند. آن‌ها با استفاده از اطلاعات مربوط به ویژگی‌های اتمسفری (مواد شیمیایی موجود در جو سیاره) و سرعت فرار این مواد به فضا مشخص کردند یک سیاره از لحاظ دما و ترکیبات تا چه اندازه به زمین شباهت دارد.

در مرحله بعد محققان مدل جدیدی را روی ۵۵ سیاره فراخورشیدی به‌کار بردند که امکان حیات در آن‌ها وجود دارد. تحقیقات نشان داد از این ۵۵ سیاره فقط ۱۷ مورد مشخصات تعریف‌شده توسط پژوهشگران را دارند و مشابه زمین به‌حساب می‌آیند. اما علاوه‌بر آن، محققان در یک فهرست بزرگ‌تر از سیاره‌های فراخورشیدی ۲۸ سیاره دیگر با مشخصات مذکور را یافتند و در نتیجه تعداد سیاره‌های مشابه زمین در این تحقیق به ۴۵ مورد رسید.

در این پژوهش محققان برای ایجاد فهرستی از سیاره‌های فراخورشیدی از نظریه جنبشی گازها و همچنین فهرست مواد شیمیایی موجود در اتمسفر سیاره‌های رصدشده استفاده کردند. این در حالی است که هم‌اکنون عوامل تعیین‌کننده امکان وجود حیات در یک سیاره فراخورشیدی، اطلاعات فضایی و طیفی از اتمسفر آن‌هاست.

منبع: مهر

ارسال نظر