|

سیارک آپوفیس حداقل تا ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد

سیارک آپوفیس حداقل تا ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد

ناسا اعلام کرد سیارک آپوفیس (Apophis) که تصور می‌شد در سال ۲۰۶۸ به سیاره زمین برخورد می‌کند، حداقل تا ۱۰۰ سال آینده به کره خاکی اصابت نخواهد کرد. این سازمان پس از اینکه آپوفیس در تاریخ ۱۵اسفند۱۳۹۹ از کنار زمین رد شد، از یک آنتن رادیویی استفاده کرد تا حرکت آن را ردیابی کند و دریافت احتمال برخورد این...

ناسا اعلام کرد سیارک آپوفیس (Apophis) که تصور می‌شد در سال ۲۰۶۸ به سیاره زمین برخورد می‌کند، حداقل تا ۱۰۰ سال آینده به کره خاکی اصابت نخواهد کرد. این سازمان پس از اینکه آپوفیس در تاریخ ۱۵اسفند۱۳۹۹ از کنار زمین رد شد، از یک آنتن رادیویی استفاده کرد تا حرکت آن را ردیابی کند و دریافت احتمال برخورد این سیارک با زمین آن‌قدر ناچیز است که نمی‌توان آن را یک تهدید تلقی کرد. البته آپوفیس در سال ۲۰۲۹ دوباره بازمی‌گردد، اما این سیارک از فاصله حدود ۲۰ هزار مایلی زمین عبور خواهد کرد که یک فاصله ایمن است.

 

سیارک آپوفیس اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط رصدخانه کیت پیک (Kitt Peak) ایالت آریزونای آمریکا مشاهده شد و محاسبه مدار آن نشان ‌داد که این سیارک در طول قرن آینده چند بار از فاصله نزدیک زمین می‌گذرد. محاسبات حاکی از آن بود که آپوفیس در چند مقطع از فاصله‌ای در حدود فاصله زمین تا ماه عبور می‌کند و چون اندازه آن ۳۴۰ متر و وزنش ۶۱ میلیون تن است، برخوردش با زمین تقریبا می‌تواند معادل یک بمب ۲ مگاتنی باشد.

حال با کمک آنتن رادیویی ۷۰ متری شبکه فضای عمیق ناسا (NASA Deep Space Network) در ایالت کالیفرنیا سیگنالی به این سیارک فرستاده شد و بازتاب آن با تلسکوپ ۱۰۰ متری گرین بنک (Green Bank) در ایالت وست ویرجینیا به‌ثبت رسید تا موقعیت آپوفیس با دقت ۱۵۰ متری در اختیار قرار گیرد. محاسبات جدید نشان‌ می‌دهد که این سیارک در تاریخ ۲۵فروردین۱۴۰۸ از فاصله ۳۲ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند؛ این فاصله آن‌قدر نزدیک خواهد بود که مردمان نیم‌کره شرقی می‌توانند آپوفیس را با چشم غیرمسلح ببینند.

منبع: اسپاش

ارسال نظر