|

بالگرد مریخی نبوغ رکوردشکنی کرد

بالگرد مریخی نبوغ رکوردشکنی کرد

بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) ناسا بار دیگر رکوردها را شکسته و در چهل و نهمین ماموریت خود به بالاترین ارتفاع و بیشترین سرعت در سیاره‌ی سرخ رسید.

 

 بالگرد مریخی ناسا تقریبا دو سال است که ماموریت خود را آغاز کرده و به طور گسترده‌ای پا را از پارامترهای اصلی ماموریت خود فراتر گذاشته است.

نبوغ  در آخرین پرواز خود در روز یکشنبه، دوم آوریل، به بالاترین ارتفاع و سریع‌ترین سرعت تا کنون رسید.

براساس گزارش ماموریت نبوغ ناسا، این بالگرد در آخرین ماموریت خود تا حداکثر ارتفاع ۵۲.۵ فوت (۱۶ متر) بالا رفت و به حداکثر سرعت ۱۴.۵ مایل در ساعت (۲۳.۳ کیلومتر در ساعت) رسید. پیش از ماموریت روز یکشنبه، سریعترین ماموریت نبوغ ۱۳.۴ مایل در ساعت (۲۱.۶ کیلومتر در ساعت) و بالاترین ارتفاع آن ۴۶ فوت (۱۴ متر) بود.

بالگرد نبوغ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ همراه با مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا به مریخ رسید. در روز ۱۹ آوریل همان سال، نبوغ اولین پرواز کنترل شده‌ی خارج از زمین را انجام داد.

مریخ‌نورد استقامت در ماموریت خود برای یافتن ردپایی از حیات میکروبی در مریخ به جمع‌آوری نمونه‌های زیادی پرداخته است. این نمونه‌ها در نهایت در ناحیه‌ای از مریخ قرار می‌گیرند در دهه ۲۰۳۰ از طریق یک ماموریت بازگشت نمونه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین بازگردانده می‌شوند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط استقامت و نبوغ به دانشمندان کمک می‌کند تا دهانه جیزرو در مریخ را بهتر درک کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر