|

لحظه شماری هندی ها برای فرود بر ماه

لحظه شماری هندی ها برای فرود بر ماه

بعد از ناکام ماندن دو تلاش پیشین هندی ها برای فرود آوردن کاوشگران فضایی خود بر روی سطح ماه، دانشمندان بخش هوا فضای هند امیدوارند کاوشگر "چندرایان-۳" عصر امروز و این بار با موفقیت بر سطح کره ماه فرود آید.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) در آستانه ثبت تاریخ است زیرا کاوشگر ویکرام در ساعت ۱۸:۰۴ امروز به وقت محلی، در حال تلاش برای فرود در منطقه قطبی جنوبی ماه خواهد بود. اوج ماموریت به یک مرحله مهم ۱۵ دقیقه‌ای بستگی دارد که طی آن فرودگر از نزول افقی با سرعت بالا به فرود عمودی ملایم روی سطح ماه تغییر جهت می‌دهد. ایسرو تایید کرد ماموریت طبق برنامه انجام می شود و همچنین تصاویری از سمت دور ماه را که توسط فرودگر گرفته شده است به اشتراک گذاشت.

سازمان تحقیقات فضایی در بنگلور در تماس دائمی با این فضاپیما است. هنگامی که ویکرام حوالی ساعت ۵:۴۴ بعد از ظهر به وقت محلی با مرکز تماس بگیرد، برنامه فرود خودکار و روند آن آغاز می شود.

«جی مدهاوان نیر»، رئیس سابق ایسرو جزئیات عملیات فرود چندرایان-۳ را چنین شرح می دهد: عملیات فرود شامل ابتدا کاهش سرعت فضاپیما از ۱.۶ کیلومتر بر ثانیه به چند صد متر در ثانیه و سپس ثبات آن در ارتفاع کم، گرفتن عکس از سطح ماه و شناسایی نقطه ای است که می تواند به طور ایمن فرود بیاید. در این منطقه صخره‌ها و دهانه‌ها و دره‌های زیادی وجود دارد، بنابراین باید واقعاً نقطه‌ای را انتخاب کرد که فرود در آن با امنیت کامل انجام شود و این عملیات در آخرین دقیقه انجام خواهد گرفت و این مهمترین رویداد در مورد ماموریت است. پس از شناسایی نقطه فرود، رانشگرها دوباره به آرامی فضاپیما را به سطح ماه می آورند. پس از فرود در آنجا، ابزارهای کاوش رها می‌شوند.

وی ادامه داد: حدود ۱۴ روز در منطقه قطبی جنوب بررسی می شود و ماه‌نورد پراگیان، اطلاعات مربوط به مواد معدنی موجود در آنجا را جمع آوری می‌کند، منابع آبی و همچنین هلیوم ۳ و غیره از مواردی هستند که به دنبال شناسایی آن خواهد بود.

کاوشگر «چندرایان» که در زبان سانسکریت به معنای ارابه ماه است، این کاوشگر بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر را از مبدا طی خواهد کرد.

سفینه چندرایان-۳ توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) ساخته شده و هدف آن فرود ایمن در سطح ماه، جمع‌آوری داده‌ها و انجام یک سری آزمایش‌های علمی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیب ماه است.

در صورتی که این عملیات موفقیت آمیز باشد هندوستان پس از روسیه، آمریکا و چین، چهارمین کشوری خواهد بود که توانایی رسیدن به ماه را به دست خواهد آورد.

چندرایان-۳ یک کاوشگر (ویکرام) و یک ماه نورد (پراگیان) را با هدف انجام آزمایش‌های علمی روی سطح ماه حمل می‌کند.

پیش از این در سال ۲۰۱۹، سری دوم ماموریت ماه هند، چندرایان-۲ به فضا پرتاب شد اما نتوانست به فرود مورد نظر روی سطح ماه دست یابد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر